Patrick van Lunteren opnieuw voorgedragen als wethouder

25 augustus 2015

Patrick van Lunteren opnieuw voorgedragen als wethouder

SP Breda schuift opnieuw Patrick van Lunteren (45) naar voren als wethouder. Samen met de burgemeester en vijf andere wethouders zal hij het nieuwe College van B&W gaan vormen. Van Lunteren, voormalig beleidsmedewerker voor de SP-Tweede Kamerfractie, was sinds 2014 al wethouder in het College dat kort voor de zomervakantie ten val kwam. SP-fractievoorzitter Bas Maes: “Binnen de SP is Patrick onomstreden en het vertrouwen in hem is dan ook groot. Hij is zonder twijfel de juiste man op de juiste plek. Wij wensen hem opnieuw veel succes.”

Zes wethouders

Vanwege de extra taken die de Gemeente er per 1 januari 2015 heeft bijgekregen, is de coalitie van VVD. D66, SP en PvdA van mening dat Breda gebaat is bij zes in plaats van vijf wethouders. Naast Van Lunteren zijn dit Alfred Arbouw, Boaz Adank (beiden VVD), Paul de Beer, Marianne de Bie (beiden D66) en Miriam Haagh (PvdA). “Een tweede wethouder voor de SP zat er vanwege de zetelverhouding en het aantal coalitiepartijen helaas net niet in”, zegt Maes. “Toch heb ik er alle vertrouwen in dat Patrick zijn mannetje zal staan in het college!”

Portefeuille

De nieuwe taken waarvoor de gemeente per 1 januari 2015 verantwoordelijk is, zijn vanwege de continuïteit zoveel mogelijk bij dezelfde wethouders belegd. Dit betekent dat Van Lunteren de Jeugdwet en alles wat daarmee samenhangt in zijn portefeuille houdt. Bij alle andere taken is steeds de afweging gemaakt tussen continuïteit en een evenwichtige verdeling per partij en wethouder. Maes: “Naast jeugdbeleid gaat Patrick onder andere ook over bouwen en wonen, maatschappelijke opvang en wijkontwikkeling. Een mooi pakket waarbij zorg en wonen voorop staan!”

In de extra raadsvergadering van woensdag 2 september 2015 zullen de kandidaat-wethouders officieel geïnstalleerd worden. Ook zal dan het bestuursakkoord “Focus op vooruitgang” worden vastgesteld.