Breda Begroot

3 juli 2015

Breda Begroot

Donderdag besprak de Gemeenteraad in de commissie bestuur de startnotitie Breda Begroot. Vorig jaar rond deze tijd viel de term voor het eerst en zelden heeft een idee zoveel los gemaakt. Afgelopen periode was het aan de bouwgroep bestaande uit inwoners, ambtenaren en raadsleden,  om met een plan te komen. Gisteren was het woord aan de commissie om daarop te reageren. “Even als alle andere partijen is SP Breda zeer enthousiast”,  zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Breda Begroot sluit naadloos aan bij onze ideeën over het betrekken van inwoners. Zij zijn bij veel onderwerpen prima in staat om zelf te beslissen wat het beste is. Het is tenslotte ook hun geld!”

Volgens SP Breda is de buurt de basis en moet je de verantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen zo laag mogelijk proberen te leggen. Maes: “Niets is zo slecht voor de kloof tussen politiek en inwoners wanneer er over de hoofden van mensen heen keuzes gemaakt worden, die niemand snapt.” Toch wil de SP ook nog wel een tip meegeven voor het vervolgtraject. “We snappen de keuze voor Princenhage en Prinsenbeek in de pilot-fase omdat men daar staat te trappelen en al goed georganiseerd is,” zegt Maes. “Maar wat mij betreft is het pas een succes wanneer het ook toepasbaar is op wijken als Haagpoort en Geeren-Noord zodat ook echt heel Breda Begroot!”

Klink op de link voor een interview (vanaf 12m 20s) met Bas Maes over Breda Begroot op BredaNu