Samen naar NAC

17 mei 2015

Samen naar NAC

Op uitnodiging van SP Breda genoten zondagmiddag asielzoekers van AZC De Boschpoort van de wedstrijd NAC tegen FC Groningen. Ook waren inwoners van de stad uitgenodigd die normaal gesproken niet 20 euro voor een kaartje kunnen missen. Aanleiding voor het middagje NAC is het ‘stoelenarrangement’ uit 2013. De Gemeente heeft sindsdien honderd stoelen in het stadion die iedere wedstrijd door een andere politieke partij ingevuld mogen worden. “Ik ben geen voorstander van de vermenging van Gemeente en NAC,“ zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “Maar gegeven de huidige situatie, ben ik blij dat we deze mensen toch een leuke middag aan konden bieden!”

Begin van de middag verzamelden SP-leden, asielzoekers en hun begeleiders zich bij de poort van AZC De Boschpoort. Van daaruit vertrok men per fiets richting het stadion om daar samen met veelal uit achterstandswijken afkomstige Bredanaars, ruim voor aanvang van de wedstrijd plaats te kunnen nemen samen. “Voor beide groepen geldt dat zij niet altijd volwaardig mee kunnen doen in de samenleving,” zegt Maes. “Voor de inwoners van AZC De Boschpoort is dat zolang zij in afwachting zijn van het besluit of ze wel of niet mogen blijven. Maar ook voor mensen met een laag inkomen geldt dat zij soms niet mee kunnen doen aan sport of leuke dingen vanwege een gebrek aan geld.”