Afspraken Alliantie: Eind aan huurexplosie en meer invloed huurders

22 april 2015

Afspraken Alliantie: Eind aan huurexplosie en meer invloed huurders

SP Breda is positief over de deze week getekende afspraken tussen gemeente, huurders en de woningcorporaties, de zogenoemde ‘alliantie’. Niet eerder hadden de huurders zo’n grote invloed in de onderhandelingen die tot voor kort vooral tussen gemeente en woningcorporaties werden gevoerd. “Dit is overigens niet meer dan terecht”, stelt SP-gemeenteraadslid René Spiegels. “Het geld is van de huurders en het is volgens mij dan ook logisch dat zij bij de besteding daarvan een belangrijke rol hebben.”

Eind aan huurexplosie

Inhoudelijk is de SP vooral te spreken over het eind aan de huurexplosie. Dit kabinet doet middels de verhuurdersheffing van 1,7 miljard, een greep uit de kas bij de corporaties. In ruil daarvoor kregen die de mogelijkheid dit door te berekenen aan de huurders waardoor de huren explosief stegen. Tot wel 12% in twee jaar tijd. “De SP heeft zich hier middels de actie ‘Huur te Duur’ tegen verzet”, zegt Spiegels. “We hebben veel verhalen gehoord van huurders bij wie het water tot aan de lippen staat. Ik ben blij dat er aan die enorme huurstijging nu een eind komt!”

Tekort blijft zorgelijk

Door diezelfde verhuurdersheffing zijn woningcorporaties vleugellam als het op het bouwen van nieuwe huizen aankomt. Tegelijkertijd staan er wel duizenden woningzoekenden bij klik-voor-wonen ingeschreven en is er een toenemend aantal asielzoekers dat recht heeft op een woning. Spiegels: “Daar maken we ons wel zorgen over. We zien dat de alliantie op zoek is naar onorthodoxe manieren zoals het ombouwen van kantoren, maar ook marktpartijen moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Bij nieuwbouw moet ook bij hen de focus liggen op betaalbare huur- en koopwoningen!”