Goede ideeën voor 2016

12 maart 2015

Goede ideeën voor 2016

Donderdag spraken de leden van de Gemeenteraad over wat er wat hun betreft prioriteit moet hebben in het beleid voor 2016. Ondanks dat de hoofdlijnen ervan vastgelegd liggen in het coalitieakkoord Ruimte en verbinding, is er ook beperkt ruimte voor aanvullende goede ideeën. “Wat SP Breda betreft blijft het coalitieakkoord leidend en gaat het college door op de ingeslagen weg,” zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. “We willen echter wel extra aandacht vragen voor een drietal zaken: de bejegening van mensen bij ATEA, de hulp aan mensen die door alle bezuinigingen het hoofd amper boven water kunnen houden en de nog altijd toenemende leegstand in Breda.”

Laagdrempelig beklag kunnen doen

SP Breda realiseert zich dat onder de druk van landelijke bezuinigingen, werken voor de gemeente of de sociale werkvoorziening niet altijd gemakkelijk is. Het mag echter nooit ten koste gaan de positieve grondhouding waar juist dit college zich mee wil onderscheiden. Dit geldt aan de balie bij de gemeente, maar ook zeker bij ATEA. Nog te vaak ontvangt SP Breda klachten over de manier waarop met mensen wordt omgegaan. “Blijkbaar is er een cultuur waar werknemers liever bij de SP hun hart uitstorten dan bij leidinggevenden,” zegt Maes. “Wij helpen natuurlijk graag maar een structurele oplossing zou beter zijn. vandaar ons voorstel voor een laagdrempelige manier voor werknemers om hun beklag te kunnen doen.”

Het water aan de lippen

Waar SP zich ook zorgen om maakt is de stijging van de huur van 11% in twee jaar, de stijging van het eigen risico en zorgpremies, hogere eigen bijdrages en de introductie van de kostendelersnorm. Maes: “De stapel ondoordachte bezuinigingsmaatregelen van dit kabinet is inmiddels hoog en treft met name de onderkant van de samenleving.” Los nog van het beleid is ook de uitvoering slecht. Nog altijd wachten mensen op hun PGB vanwege chaos bij de sociale verzekeringsbank en maken schulden of dreigen het huis uit gezet te worden. “Breda voorzag al deze problemen en legde een reserve aan van 20 miljoen euro,” zegt Maes. “Vraag aan het college is nu: hoe gaan wij die inzetten nu het water bij veel mensen tot aan de lippen staat?”

Aanpak van leegstand

Tot slot vraagt SP Breda aandacht voor de enorme opgave op het gebied van huisvesting waar de stad voor staat. Honderden asielzoekers, arbeidsmigranten en vele duizenden mensen op de wachtlijst bij de corporaties, wachten op een betaalbare woning. “Tegelijkertijd staan 1.800 corporatiewoningen leeg, staat er 43.000 m2 winkeloppervlak leeg en staat er maar liefst 170.000 m2 kantooroppervlak leeg,” zegt Maes. “Creatieve en onorthodoxe methoden zijn nodig! Het ombouwen van leegstaand vastgoed tot woningen is er daar één van. Daarom mijn oproep snel werk te maken van het leegstandsregister waarmee vastgoedeigenaren gedwongen kunnen worden mee te werken!”