Strengere eisen aan Commissie Ombudsman

12 februari 2015

Strengere eisen aan Commissie Ombudsman

Leden van de Commissie Ombudsman moeten vanaf nu voldoen aan strengere eisen dan voorheen. Dat blijkt uit de profielschets die op verzoek van SP Breda opgesteld is door wethouder Bernie van den Berg (Breda'97). Belangrijkste voorwaarde is dat leden geen ambtenaar van Gemeente Breda mogen zijn of dat de afgelopen jaren zijn geweest. Bas Maes, fractievoorzitter SP Breda: "Met de vele nieuwe taken van de gemeente is het belangrijker dan ooit dat mensen met hun klacht over de gemeente terecht kunnen bij een deskundige maar ook volstrekt onafhankelijke commissie."

Vorig jaar ontving SP Breda een klacht over het functioneren van de Commissie Ombudsman. Naar aanleiding daarvan stapte een lid van de commissie zelfs op en stond het onderwerp bovenaan de agenda van de Gemeenteraad. Ook bij andere partijen was er brede steun voor het opstellen van een functieprofiel voor leden van deze belangrijke commissie. Maes: “Met dit profiel voorkomen we dat de leden van de commissie hun eigen beleid of de gevolgen ervan moeten beoordelen. Dat lijkt me een grote stap in de goede richting!”