Raad steunt plan voor beheergroep

5 december 2014

Raad steunt plan voor beheergroep

Het idee van SP Breda om een beheergroep aan te stellen rondom de huisvesting van arbeidsmigranten in het buitengebied en zo betrokkenen weer in gesprek met elkaar te brengen, kon op brede steun van zowel gemeenteraad als wethouder rekenen. Dat bleek tijdens de raadsvergadering van donderdag waar het bestemmingsplan ‘Buitengebied-Zuid’ op de agenda stond. Tot een besluit over het hele plan kwam het echter niet. Een voorstel dat de meest gevoelige passage uit het plan zou halen, uitbreiding van het aantal seizoenarbeiders wat op het erf mag verblijven, kon op 19 stemmen voor en 19 stemmen tegen rekenen. “Ik ben van mening dat we als Breda onze verantwoordelijkheid moeten nemen voor goede opvang van seizoenarbeiders. We moeten onze problemen niet afschuiven op buurgemeenten zoals Zundert of voor ons uit blijven schuiven." zegt SP-gemeenteraadslid René Spiegels. "Daarom hadden we het plan liefst nu al aangenomen."

Een voorstel dat opriep om een plan op te stellen dat de opvang van seizoenarbeiders in de hele gemeente goed regelt, werd mede door steun van de SP wel aangenomen. Spiegels: "Alleen maar opvang op het erf bij de boer is natuurlijk ook niet de ideale oplossing. Ondertussen moeten we ook blijven zoeken naar andere oplossingen in bijvoorbeeld leegstaande kantoren." Eerstvolgende raad zal het bestemmingsplan opnieuw in stemming gebracht worden. Indien alle raadsleden dan wel aanwezig zijn, lijkt er een kleine meerderheid van VVD, SP en CDA voor het plan te zijn.

Ja staan zat kantoren leeg en dan Lamlih als cateraar?