Thema-avond nieuwe zorgtaken

28 november 2014

Thema-avond nieuwe zorgtaken

"Een beginnend dementerende mevrouw van bijna honderd waar ik al jaren over de vloer kom, zal het binnenkort zonder mij moeten doen," zegt een aanwezige thuiszorgmedewerkster op de thema-avond die SP Breda woensdag organiseerde. Zij wordt binnenkort, na jaren van trouwe dienst, op straat gezet. Niet omdat haar thuiszorgorganisatie geen werk heeft, maar omdat men weigert mensen in vaste dienst te nemen. Op de avond waarop Tweede Kamerlid Tjitske Siderius en wethouder Patrick van Lunteren (beiden SP) de nieuwe zorgtaken van de gemeente toelichtten, kwam al snel naar voren dat er nog een wereld te winnen is in de zorg; zowel voor patiënten als voor personeel.

Na een toelichting van Siderius op welke taken allemaal met een flinke korting bij gemeenten over de schutting worden gekieperd, kwamen de schrijnende voorbeelden zoals het nu georganiseerd is, al snel uit de goedgevulde zaal. Zo was er de meneer die sprak over zijn zojuist 18 jaar geworden zoon die door de ggz-instelling waar hij zat, op straat gezet is. "Zonder indicatie en dus zonder recht op zorg. Hij zit nu weer thuis. Zowel qua spanningen die dit meebrengt als qua financiën, trekt ons gezin dit niet en stevenen we af op een onzekere toekomst en een torenhoge schuld."

Na de pauze sprak Van Lunteren over hoe in Breda de zorg voor jongeren na 1 januari geregeld wordt. Breda heeft de plannen en contracten met zorgaanbieders op tijd op orde. "Maar er zullen zeker in het begin zaken fout gaan," zegt Van Lunteren. "Laten we die dan oplossen, ervan leren en het de volgende keer beter doen." Dat vertrouwen kreeg hij van de aanwezigen. Dat het beter moet dan zoals het nu georganiseerd is, beseft iedereen immers.