Succesvolle regioconferentie voor SP Breda

1 november 2014

Succesvolle regioconferentie voor SP Breda

De regioconferentie voor alle Brabantse SP-afdelingen is voor Breda succesvol verlopen. Niet alleen werden maar liefst drie Bredanaars gekozen tot kandidaat-statenlid voor de verkiezingen van maart 2015. Ook werd SP-bestuurslid Merian Marijnissen verkozen tot nieuwe regiovertegenwoordiger van West-Brabant. Zij volgt daarmee nu formeel Patrick van Lunteren op die eerder dit jaar die functie al neerlegde toen hij wethouder in Breda werd. “Het is voor ons een teken dat de afdeling Breda veel talent bevat,” zegt trotse voorzitter Cees Venderbos. “Ik wens iedereen veel succes in haar of zijn nieuwe rol en heb er alle vertrouwen in.”

Van de drie Bredase kandidaat-statenleden staan er maar liefst twee in de top 10 en daarmee dus op een verkiesbare plaats. Dit zijn bestuurslid Joep van Meel (plek 6) en raadscommissielid Maurice Spapens (plek 8). De kans dat minimaal één van hen bij de verkiezingen van 18 maart 2015 in de provinciale staten van Noord-Brabant komt is dus wel erg groot. “Als afdeling Breda hebben we vanaf dan op alle bestuurslagen leden; in Den Haag, in Den Bosch en natuurlijk in de gemeenteraad van Breda,” zegt Venderbos. “Natuurlijk komen zij allereerst op voor het algemeen belang, maar als Breda kan het nooit kwaad banden te hebben buiten de stadsgrenzen.”

Binnen de SP fungeert de regiovertegenwoordiger als de smeerolie van de partij. Deze persoon helpt bij het oprichten van nieuwe werkgroepen of afdelingen en staat hen bij als het even wat minder gaat. Officieus vervulde Marijnissen die rol al sinds Van Lunteren wethouder werd in mei dit jaar. Tijdens de regioconferentie werd dat formeel bevestigd. “Merian is een kanjer die haar sporen in de afdeling Breda, maar ook als medewerker bij de Tweede Kamerfractie van de SP, al ruimschoots heeft verdiend,” aldus Venderbos. “Als iemand deze functie goed kan vervullen, dan is zij het wel. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in en wens haar nogmaals veel succes!”

Foto's door Paul Marijnissen