Begroting 2015 aangenomen

14 november 2014

Begroting 2015 aangenomen

Donderdagavond is de Begroting 2015 door de gemeenteraad van Breda aangenomen. Dat gebeurde met een ruime meerderheid van 22 stemmen voor en 16 stemmen tegen. Na een soms heftig maar ook constructief debat stemden uiteindelijk alleen VVD en D66 tegen. "In deze tijd waarin zoveel keuzes gemaakt moeten worden, ben ik heel blij dat de SP mede de koers bepaalt," zegt SP-fractievoorzitter Bas Maes. "En die gaat met deze begroting richting een eerlijker en socialer Breda!"

De begroting is ook een belangrijke mijlpaal voor het college van SP, CDA, PvdA, GroenLinks en Breda'97. Met het vastleggen van 586 miljoen voor het komende jaar, is de uitvoering van het coalitieakkoord Ruimte & verbinding weer een flinke stap dichterbij. Het was ook een belangrijk debuut voor SP-wethouder financiën Patrick van Lunteren. "Hij heeft zich er ondanks soms felle aanvallen, perfect doorheen geslagen," zegt Maes. "Het bewijs is geleverd dat wanneer de SP op de centen let, er zuinig en sociaal beleid wordt gevoerd."

Een handvol amendementen en moties ter bevestiging of versterking van het beleid werden vaak unaniem aangenomen. Wellicht een teken dat de soms gespannen verhoudingen tussen partijen weer aan het normaliseren zijn. "Politiek inhoudelijk mogen coalitie en oppositie het natuurlijk grondig met elkaar oneens zijn," zegt Maes. "Maar de laatste tijd ging het echt te veel over geneuzel, procedures en onderlinge irritaties. Laten we het vanaf nu weer gaan hebben over de mensen!"

waar kan ik lezen hoe de begroting er uit ziet?
is er genoeg geld voor de mensen in de bijstand gereserveerd?