Opening Buurthuis De Sleutel

4 oktober 2014

Opening Buurthuis De Sleutel

SP Breda feliciteert de inwoners van Kesteren en Muizenberg in de Haagse Beemden met hun nieuw geopende buurthuis De Sleutel. De Sleutel is in de voormalige kinderopvang aan de Julie Claeysstraat 27a en er komen diverse organisaties en activiteiten in. “Voor de SP is de buurt de basis en is een buurthuis de huiskamer van die buurt,” zegt SP gemeenteraadslid René Spiegels. “Vandaar dat wij ons in het verleden verzet hebben tegen de sluiting van buurthuizen. Wij zijn dan ook zeer blij dat, tegen die trend in, in deze wijk juist een nieuw buurthuis komt.”

Allereerst is De Sleutel natuurlijk een ontmoetingsruimte voor een kop koffie samen met mede buurtbewoners. Maar ook het “Jonge ondernemende moeders”-project krijgt hier de uitvalbasis voor de buiten speelactiviteiten. Daarnaast komt er een kringloopwinkel, een creatieve ruimte waar workshops georganiseerd worden en er is zelfs een spirituele ruimte voor meditatie. De Sleutel draait volledig op vrijwilligers. Spiegels: “Dit laat zien dat de Haagse Beemden een levendig deel van Breda is, waar de bewoners trots zijn op hun wijk en zich graag willen inzetten voor hun omgeving.”

SP wethouder Patrick van Lunteren heeft er voor gezorgd dat de groep actievelingen tijdelijk aan de Julie Claeysstraat hun onderdak krijgt. Op termijn wordt deze locatie echter gesloten en heropent De Sleutel op een nieuwe plek in de buurt, om uiteindelijk een vaste locatie te krijgen waar de vrijwilligers hun activiteiten kunnen ontplooien. Het centrum zal doordeweeks overdag geopend zijn en ‘s avonds als er activiteiten zijn.

Voor meer informatie over het centrum: https://www.facebook.com/desleutelbreda/info