Grote stappen gezet op gebied zorg en armoedebestrijding

17 oktober 2014

Grote stappen gezet op gebied zorg en armoedebestrijding

Donderdag heeft de gemeenteraad ingestemd met de plannen van het college voor armoedebestrijding en de uitvoering van de nieuwe zorgtaken van de gemeente. "Hiermee laat de coalitie van SP, CDA, PvdA, GroenLinks en Breda'97 duidelijk zien dat het in Breda voortaan eerlijker en socialer moet," zegt SP gemeenteraadslid Dirk Uijl. "Daar zijn we natuurlijk erg tevreden over."

Wmo

Vanaf 1 januari 2015 krijgt de gemeente er veel zorgtaken bij waar voorheen het rijk of de provincie voor verantwoordelijk voor was. Dat die zorg dichter bij de mensen georganiseerd wordt is volgens de SP een prima idee. Toch waarschuwt Uijl voor te veel optimisme: "Het blijft een feit dat we de zorg voor ouderen en langdurig zieken met fors minder geld vanuit Den Haag over de schutting gekieperd krijgen. Maar we gaan er in Breda het beste van maken."

Breda Plus

Ook de Bredase Plus over het armoedebeleid, werd aangenomen door de gemeenteraad. Deze plus staat voor een belangrijke uitbreiding van het armoedebeleid. "Het is vooral belangrijk dat voorkomen wordt dat mensen in armoede terecht komen," zegt SP gemeenteraadslid Ria Wiegeraad. "Ik ben daarom blij met de toezeggingen van de wethouder om de wachtlijsten van de kredietbank aan te pakken en mensen actief te wijzen op de regelingen waar ze recht op hebben."

Reacties

Als de SP nu al niets kan betekenen voor een burger die al 4 jaar wegens wanbeleid van de gemeente en de commissie ombudsman zwaar onder de grens van de armoede moet leven. Hebben wij geen vertrouwen in de toezeggingen van de wethouder en de SP.

ben bang dat het geld voor participatie via achterdeuren weggesluist word naar verkeerde "projecten" en dat
ze(de gemeente) mensen hard gaan aanpakken ,en redenen gaan zoeken om mensen te korten op uitkering!

ik had vanmiddag een reactie gegeven ,is nog steeds niet geplaatst