Breda's Museum en MOTI moeten samen verder

9 oktober 2014

Breda's Museum en MOTI moeten samen verder

Deze week werd het onderzoek van Van Laarhoven gepresenteerd. De conclusie komt overeen met dat wat iedereen eigenlijk al wist: het Breda's Museum en MOTI moeten samen verder om te kunnen overleven. "Het vorige college heeft het Breda's Museum meer dood dan levend achtergelaten,” zegt SP-raadslid Jamal El Kaddouri. "De SP is blij dat er nu gekozen wordt om de krachten te bundelen en samen een sterk museum te worden dat veel mensen aan zal spreken."

Het samengaan betekent op termijn ook goed nieuws voor de rest van het cultuurveld. Er wordt immers door dit college niet bezuinigd op cultuur. "Sterker nog: er wordt meer geïnvesteerd om deze verandering mogelijk te maken," zegt El Kaddouri. "Dit alles om er voor te zorgen dat het geld niet in twee peperdure gebouwen gaat zitten, maar in cultuur in de breedste zin van het woord!"

De komende tijd zullen de plannen van het samenvoegen van beide musea verder ingevuld worden door de betrokken partijen. El Kaddouri: "Dat resultaat zal uiteindelijk in de raad besproken worden. Wij wachten het in spanning af!"