ROOD in actie tijdens HBO Intro Festival

12 september 2014

ROOD in actie tijdens HBO Intro Festival

Ook dit jaar was ROOD - de jongerenafdeling van de SP - weer actief tijdens het HBO Intro Festival in Breda. ROOD vroeg studenten, maar ook scholieren, ouders met kinderen en alle overige voorbijgangers op de foto te gaan en zich uit te spreken voor behoud van de studiefinanciering. "Juist de studenten gaan de maatregelen voelen van het huidige VVD-PvdA Kabinet en de neppositie" zegt Karen Vermariën namens ROOD Breda.

Het kabinet is van plan de studiebeurs vanaf 2015 volledig af te schaffen en om te zetten in een ‘sociaal leenstelsel’. Vermariën: "Er is echter niets sociaals aan dit leenstelsel! Het is gewoon een asociaal schuldenstelsel. Het Kabinet heeft voor dit voorstel steun gevonden bij GroenLinks en zelfs bij D66, de zogenaamde ‘studentenpartij’ van Nederland. Het voorstel is gelukkig nog niet door de Tweede Kamer en ROOD zet alles op alles het tegen te houden."

Verreweg de meeste voorbijgangers reageerden erg positief en zijn blij met het initiatief van ROOD. "Echt super goed dat jullie dit doen", reageerde een studente die met vriendinnen op weg was naar het festival. Een jongen, die snel voorbij wilde lopen, wordt door zijn vriendin terug geroepen: "Waarom loop je nou door? Dit is hartstikke belangrijk!"

Alle gemaakte foto’s worden afgedrukt en verzonden aan de VVD, PvdA, D66 en GroenLinks. "We hebben al erg veel foto’s. De actie verloopt razendsnel. We kunnen straks een flinke stapel overhandigen" benadrukt Vermariën. "Hopelijk zal dit de partijen die dit voorstel steunen duidelijk maken dat de Nederlanders vóór studiefinanciering zijn en tegen studieschuld."

Hele goede actie jongelui we zijn trots op jullie!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Peter en Cocky Nuijten.