Hart Voor Gaza succesvol verlopen

31 augustus 2014

Hart Voor Gaza succesvol verlopen

Hart voor Gaza, de demonstratie tegen geweld in Gaza, is zondagmiddag succesvol verlopen. Nadat vier sprekers de aanwezigen hadden toegesproken op het Kasteelplein, maakte de stoet een tocht door het centrum om op te roepen het geweld in Gaza te beëindigen. Met ruim 300 deelnemers in een stad als Breda, is de opkomst een groot succes te noemen. “De demonstratie is respectvol en vreedzaam verlopen”, zegt Jamal El Kaddouri, medeorganisator en gemeenteraadslid voor de SP. “We hebben op een positieve manier aandacht gevraagd voor de Palestijnse zaak.”

Na afloop van de tocht werd er stilgestaan bij het beeld De Vlucht in het Valkenbergpark. Daar droeg een klein meisje een gedicht voor over het geweld in Gaza. Vervolgens werd er een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis van de vele burgerslachtoffers die in het geweld van de afgelopen maanden gevallen zijn. “Een ontroerend moment waarvan veel mensen mij achteraf vertelden dat zij er kippenvel van kregen”, zegt El Kaddouri. “We zijn als organisatie heel blij dat vandaag, mede dankzij goede afspraken met sprekers, gemeente, politie en deelnemers prima verlopen is”

(Foto's door Bas Maes)

Hart voor Gaza ter overweging

De 18 bewezen oorlogsmisdaden van Hamas:

1. De raketaanvallen van Hamas op de Israëlische burgerbevolking.
Dat het de bedoeling is om burgers te treffen, leidt geen twijfel, want Hamas schept daar zelfs over op.
Dit is een oorlogsmisdaad.
(Statuut van Rome, artikel 8.2)

2. Er moet een verschil zichtbaar zijn tussen strijders en burgers.
“Tevens mogen aanvallen niet plaatsvinden in de buurt van civiele gebouwen, in het bijzonder van beschermde gebieden zoals scholen, medische voorzieningen en religieuze gebouwen. De aanwezigheid van de burgerbevolking of individuele burgers mag niet worden gebruikt om bepaalde punten of gebieden te vrijwaren van militaire operaties, met name pogingen om militaire doelen af te schermen tegen aanvallen of om militaire operaties te belemmeren.”
(Wet inzake Gewapend Conflicten, Aanvullend Protocol I, artikel 51).

3. Het gebruik van de huizen en openbare instellingen als militaire bases. Tevens het booby-trappen van civiele ruimtes.
Beide zijn veelvuldig gedaan door Hamas. Dit is verboden.
(Wet inzake Gewapend Conflicten, Aanvullend Protocol I, artikel 51).

4. Het misbruik maken van medische faciliteiten en ambulances.
Hamas gebruikt ziekenhuizen als gevechtsposities en ambulances om zijn strijders te vervoeren.
”Het embleem van het Rode Kruis alleen mag worden gebruikt om medische eenheden en inrichtingen te beschermen.”
(Artikel 44 van het Eerste Verdrag van Genève voor de verbetering van het lot van gewonden en zieken)

5. Het gebruik van menselijke schilden.
Het is verboden “om militaire doelen bewust samen te voegen met burgers, met de specifieke bedoeling om het onder vuur nemen van die militaire doelen te voorkomen.”
(Regelgeving van het Internationale Rode Kruis)

6. Het gebruiken van kinderen in de strijd.
Een Palestijns tijdschrift heeft gemeld dat kinderen gebruikt worden om tunnels te graven – waarbij er honderden zijn omgekomen.
Ook heeft Hamas paramilitaire zomerkampen voor schoolkinderen.
Er zijn rapporten over zowel deze oorlog als de vorige dat kinderen meevechten als kindsoldaten.
Partijen moeten “alle mogelijke maatregelen” nemen om ervoor te zorgen dat kinderen “niet rechtstreeks deelnemen aan de vijandelijkheden en, in het bijzonder, moeten zij zich ervan onthouden hen te rekruteren in hun strijdkrachten.”
(Wet inzake Gewapend Conflicten, Aanvullend Protocol I, artikel 77)

7. Het verstoren van humanitaire hulpverlening.
Keer op keer hield Israël zich aan de humanitaire wapenstilstanden. Hamas echter gebruikte ze om raketten te schieten op Israël. Zelfs de grensovergang Kerem Shalom, waar humanitaire goederen Gaza binnen worden gebracht, werd beschoten met mortieren.
De Vierde Geneefse Conventie bepaalt dat de partijen bij een gewapend conflict op “vrije doorgang van [humanitaire] goederen zendingen zullen toelaten en hun bescherming zullen garanderen.” Hetzelfde verdrag verbiedt dat humanitaire goederen worden onttrokken aan hun beoogde doel, dus gebruikt worden voor de strijders. Dit heeft Hamas in het verleden vaak gedaan en dit wordt nu ook weer gemeld.
(Vierde Geneefse Conventie, artikelen 59 en 60)

8. Het nemen van gijzelaars.
De Vierde Geneefse Conventie zegt glashelder: “Het nemen van gijzelaars is verboden.” Het nemen van krijgsgevangenen is toegestaan, maar niet het misbruiken van gevangenen als gijzelaar. Dat is de bedoeling is van Hamas, zoals blijkt uit uitspraken van de leiders en bij de eerdere gijzeling van de Israëlische soldaat Shalit.
Het Internationaal Verdrag tegen het nemen van gijzelaars definieert een gijzelaar als: “Een persoon die wordt vastgehouden en die men dreigt te doden, te verwonden of vast te houden om een derde partij te dwingen tot een gewenste handeling om de vrijlating van de gijzelaar te bereiken.”
(Vierde Geneefse Conventie, artikel 34)

T.a.v Patrick van Lunteren

Patrick dit is zo maar een overweging om in te zien hoe complex het probleem is maar helaas hoor je hier bijna niemand over ik zou heel graag mijn mening aan jullie kenbaar willen maken. Helaas is dit m.i totaal dichtgespijkerd. Maar ik vind het wel heel jammer dat mijn gekozen volksvertegenwoordigers naar Abu JahJah gaan luisteren. Ook vind ik het teleurstellend dat men geen oplossingen aandraagt. Ook ik kan verhalen vertellen over kinderen die terug willen naar nederland en daar heel erg bang zijn. Dit is iets wat wij allemaal niet willen maar om te onderhandelen met Hamas gaat echt te ver. Ik neem aan dat jullie de oplossing naar mij mailen dan wil ik daar graag op reageren. Tevens zou ik graag een keer naar een vergadering willen komen waar jullie de standpunten over het midden-oosten aan mij uitleggen.

Ik hoop wat van jullie te horen,

Met vriendelijke groet,

Joop van Rossum
Elzenbroek 41
4822 XE Breda

Was deze demonstratie ook tegen het geweld van de Palestijnse kant? De rakket aanvallen op burgerwijken in Israel etc?

Bedankt voor de reacties. Deze zeer gepolariseerde discussie roept vaak heftige emoties op bij mensen. Dat zie je terug in demonstraties die helaas minder goed verlopen zijn, maar ook aan veel reacties op internet. Toch wijkt de SP bewust af van de gangbare opvatting dat beide partijen ‘even fout’ zouden zijn. Het is een gegeven dat Israël één van de meest geavanceerde legers heeft ter wereld en zich gesteund voelt door de haast onvoorwaardelijke steun van de westerse wereld. Het Palestijnse volk wordt in Gaza onderdrukt door Israël en dat staat een duurzame vrede in de weg. Het geweld van beide kanten is niet goed te praten en dat is ook niet de intentie van de SP of de organisatie van Hart voor Gaza. Kijk voor meer informatie over de organisatie en de achterliggende gedachten voor deze demonstratie op hun facebookpagina.