Definitieve uitslag Europese verkiezingen

26 mei 2014

Definitieve uitslag Europese verkiezingen

De SP is ook in Breda de grootste linkse partij geworden. Dat blijkt uit de uitslag van de Europese verkiezingen die de afgelopen vier dagen werden gehouden in Europa. In Breda scoorde de SP met 11,2% van de stemmen beter dan het landelijke gemiddelde (10%). Dat is een groot compliment aan de Bredase campagnevoerders die de afgelopen weken de dorpen en wijken langs zijn getrokken om mensen op te roepen SP te stemmen. Nog een getal waar SP Breda trots op mag zijn: in 2009 stemde slechts 8% van de Bredanaars voor de Europese verkiezingen op de SP. Afgelopen donderdag was dat 3,2% meer (11,2%).

Toch is er ook teleurstelling. Uit de definitieve uitslag van de verkiezingen blijkt namelijk dat de SP niet drie maar slechts twee zetels heeft behaald voor het Europees Parlement. De SP heeft landelijk wel meer stemmen (10%) gehaald dan de PvdA (9%), maar die laatste partij heeft door een lijstverbinding meer zetels namelijk drie. Voor de SP komt nu naast lijsttrekker Dennis de Jong ook Anne-Marie Mineur op basis van voorkeursstemmen in het Europees Parlement.

Het lijkt er op dat vanwege de lage opkomst juist Eurokritische partijen zoals de SP, stemmen mislopen. Ruim 6 op de 10 mensen is namelijk niet eens komen stemmen. Jammer, want niet stemmen lost niets op. Sterker nog: juist bij een lage opkomst scoren de Eurofiele partijen beter. Partijen als D66 leggen het op hun manier uit en zien het als een aanmoediging nog verder richting Europese superstaat te denderen. Uiteraard mag u erop rekenen dat de SP hiertegen blijft strijden!