Campagne op de Grote Markt

18 mei 2014

Campagne op de Grote Markt

Gisteren voerde SP Breda campagne voor de Europese verkiezingen, die op 22 mei al snel voor deur staan. Deze keer stonden de campagnevoerders op de Grote Markt met een groot kegelspel tegen deze EU.  Jan Jansen, lid van het actieteam, legt de spelregels uit: “Geef een slinger aan de tomaat aan het touw en kegel in drie beurten zoveel mogelijk EU-beleid om”. De mensen op de markt gooiden maar wat graag en de kegels van de verspilling, het verhuiscircus, de bemoeizucht en de Europese Commissie gaan snel om. De kegel met de tekst ‘samenwerking’ blijft overeind in het midden. De SP zegt daarmee Ja voor een samenwerkende EU, Ja voor samenwerking binnen Europa, en Ja voor een andere Europa!

’s Middags gaan de SP’ers de Bredase wijk Belcrum in en bellen deur aan deur aan om mensen te vragen of ze gaan stemmen op 22 mei. Veel mensen twijfelen nog of ze gaan stemmen. “Als je thuisblijft, niet gaat stemmen, dan stem je in met een voortzetting van dit Europa” zegt SP Tweede Kamerlid, Michiel van Nispen. “Niet stemmen is instemmen met een Europa dat snel op weg is naar een Verenigde Staten van Europa. Dat is niet wat Nederland wil, Nederlanders willen baas blijven in eigen land.”

Veel mensen vragen zich af waar het verkeerd is gegaan met Europa? Ben van Gils, medewerker van de Europese SP-fractie: “De vrienden van de superstaat Europa hebben de samenwerking vooral gebruikt om het belang van het bedrijfsleven. In plaats van op te komen voor de belangen van de burgers, wel een open markt en 1 munt, geen oog voor de sociale gevolgen ervan. Alles gaat voor de winst en de winst voor alles. Dat is slecht voor Europa, slecht voor de inwoners van Nederland, en een zeer goede reden om tegen deze EU te stemmen.”.

Foto's door Paul Marijnissen