SP Breda gaat verder met buurtonderzoek in Geeren-Zuid

13 april 2014

SP Breda gaat verder met buurtonderzoek in Geeren-Zuid

Op zaterdag 12 april ging SP Breda in Geeren-Zuid deur aan deur om met de mensen in gesprek over de tevredenheid in hun buurt, de woningen en de mensen. De mensen zijn over het algemeen behoorlijk tevreden over de wijk Geeren-Zuid. Ze geven aan weinig overlast en criminaliteit te hebben en de wijk scoort een ruime voldoende. Verder voelen ze zich thuis in deze buurt.

Toch is er wel degelijk ruimte voor verbetering. Veel buurtbewoners vinden dat er te weinig speelmogelijkheden zijn voor de kinderen in de buurt. Vooral de wat oudere kinderen en jongeren hebben maar weinig mogelijkheden. Ook liggen sommige speelgelegenheden te ver weg, waardoor kinderen er niet kunnen spelen omdat ouders dan geen toezicht meer op hun kinderen kunnen hebben. Ook de bibliotheek in de Hoge Vught en een normaal geopend buurthuis worden gemist.

Ondanks dat er  redelijk veel mensen van een niet-Nederlandse afkomst in deze buurt wonen vindt een meerderheid dit geen groot probleem, maar de verspreiding van de mensen kan beter. Deze mening wordt zowel door mensen van een Nederlandse als niet-Nederlandse afkomst gedeeld.

De resultaten van dit onderzoek gebruiktde landelijke SP om een beeld te krijgen van hoe het ervoor staat in de wijken. Ook SP Breda gaat uiteraard met deze uitkomsten aan de slag. Nog geen maand geleden was de SP ook in de wijk met Tweede Kamerlid Sadet Karabulut om  een hondenpoep vrij trapveldje te openen.

SP Breda heeft zich altijd verzet tegen het sluiten van de buurthuizen en de bibliotheken, vooral in de wijk Hoge Vucht, en de buurt Geeren-Zuid in het bijzonder. Daar blijven wij ons de komende 4 jaar voor inzetten.