h

Stimuleer ondernemerschap in Breda

13 maart 2014

Stimuleer ondernemerschap in Breda

Breda kan wel een frisse blik op werkgelegenheid gebruiken. Dat stelt SP-lijstduwer, oud-ondernemer en advocaat, Peter Schouten. Hij runde wereldwijd een mediaconcern en verbaast zich, sinds hij terug is in Breda, over de fantasieloosheid van het stadsbestuur. ‘De economie is aan het veranderen. Kleinschaligheid en zelfredzaamheid zijn opkomende trends waar Breda bij aan moet sluiten.’ Schouten daagt lokale ondernemers uit mee te denken hoe Breda aan het werk te houden.

Stadslandbouw: Van het land van Brabant
Volgens Schouten komt het stadsbestuur niet verder dan de standaard city-marketing en vastgeroeste ideeën over WTC’s en Logistiek Parken. Daarmee verdeel je werk en inkomen niet goed onder de mensen die in Breda wonen. ‘We moeten zorgen dat onze stad heel erg goed wordt in het nieuwe ondernemen. Zo zie je in Amerikaanse steden hele nieuwe markten ontstaan rond stadslandbouw. Het zijn prachtige projecten om mensen met een laag inkomen vooruit te helpen. Daar kan Breda in voorop lopen en voor je het weet is er een nationaal merk als ‘Van het land van Brabant’ en locale activiteiten als veilingwebsites en kennis over het verbouwen van voedsel op kleine schaal,’ aldus Schouten.

Uitdagen en aanmoedigingsprijs
Schouten vindt dat mensen de ruimte moeten krijgen voor dit soort plannen. ‘Dat kan de gemeente doen, maar ook succesvolle ondernemers zoals Aad Ouborg. Ik daag ondernemers uit om voor Breda aan het denken te slaan en jonge ondernemers te adviseren en aan de gang te helpen.’ Hij pleit ook voor een jaarlijkse aanmoedigingsprijs voor de meest innovatieve en creatieve ondernemers. ‘Het moet gaan over een moderne stadseconomie en werk voor de mensen in Breda. Dat stijgt ook boven de politiek uit,’ zo stelt de SP-lijstduwer.

U bent hier