SP grote winnaar verkiezingen

21 maart 2014

SP grote winnaar verkiezingen

Met een winst van 6032 stemmen ten opzichte van 2010 is de SP afgetekend de grote winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen in Breda. De partij verdubbelde procentueel ruim in stemmenaantal en ging van drie naar zes zetels. Naast de SP wist ook D66 te winnen; hun 3149 extra stemmen leverde ook een winst van drie zetels op. Het had weinig gescheeld of de SP had zelfs nog een vierde zetel winst geboekt ten koste van een zetel van D66. Alle andere partijen verloren of bleven (nagenoeg) gelijk.

In tal van stemdistricten is de SP de grootste partij, in sommige zelfs afgetekend de grootste. In de districten Noord, West, én in de Haagse Beemden is de SP de grootste, net als in enkele districten in het centrum (Fellenoord en Schorsmolen), in Heusdenhout, en enkele andere districten verspreid over de gemeente. Alleen in Zuid (Ruitersbos, Ginneken) en de dorpen scoort de partij wat minder.

In Noord stemt 25% van de kiezers SP. Ter vergelijking: de eerstvolgende partij hier is de PvdA waar 17% op stemt. Uitschieters zijn de districten in Wisselaar (29.6% en 31.1%) en Geeren-Zuid (30.1% en 28.8%). In Tuinzigt, Heuvel, en Vestkant/Westeinde scoort de SP gemiddeld rond de 25%, net als in de meeste wijken in de Haagse Beemden.

Hoe belangrijk stemmen wel niet is blijkt wel uit de verdeling van de restzetels. Het hing op enkele tientallen stemmen of de SP had zelfs zeven zetels gehaald. De laatste restzetel ging echter naar D66. Ook blijkt een duidelijk verband tussen sociaal-economische status en opkomst: in wijken waar het gemiddelde inkomen laag is, gaan veel minder mensen stemmen dan in de 'duurdere' wijken en in de dorpen. Als de SP die mensen kan mobiliseren om naar de stembus te gaan in plaats van gedesillusioneerd thuis te blijven is er ook met deze mega-overwinning nog zat te winnen!

Reacties

Ja, inderdaad een schitterende overwinning! Maar - zonder dat ik iets af wil doen aan dit resultaat dat voor het grootste deel de vrucht is van de vele arbeid van alle SP-leden die direct of indirect op enigerlei manier betrokken zijn geweest bij deze verkiezingen - : zou dit resultaat ook zó schitterend zijn geweest (zowel lokaal als landelijk), als de PVV in alle gemeentes had meegedaan aan de gemeenteraadsverkiezingen? Wat déze overwinning werkelijk waard is en of de SP daadwerkelijk aan het groeien is in NL, zal m.i. pas écht duidelijk worden bij de Europese verkiezingen op 22 mei a.s.! Nogmaals, ik wil GEEN domper op de (terechte) feestvreugde zitten of de 'onheilsprofeet' zijn, maar enige voorzichtigheid lijkt mij wel geboden. Kees de Bruijn, (kritisch) SP-lid en neo-marxist