SP Breda voor zorg en welzijn

11 maart 2014

SP Breda voor zorg en welzijn

Zorg die dicht bij mensen wordt georganiseerd wil de SP al heel lang. Maar dan wel met voldoende geld! Nu de gemeente taken als jeugdzorg en thuiszorg erbij krijgt, moet het met minder geld. Hier moet Breda zich richting Den Haag tegen blijven verzetten. De mens staat centraal bij zorg, besparen doen we alleen op bureaucratie en onnodige managers. In de thuiszorg wordt gestuurd op kwaliteit en zorgbehoefte, niet op geld. De thuiszorg
wordt aanbesteed op kwaliteit en niet op de laagste prijs. Bij indiceren kijken we naar zorgbehoefte in plaats van bezuinigingsdoelstelling. Jeugdzorg blijft een recht. Er worden geen lapmiddelen verzonnen voor een kind dat zorg nodig heeft. Er wordt zo snel en zo kort mogelijk passende zorg aangeboden. Zo nemen we het kind serieus en voorkom je dat problemen groter worden. Mantelzorg verlenen doe je uit je hart zonder dwang of overheidsbemoeienis. De experimenten met buurtzorg breiden we uit over de hele stad. In elke buurt komt een wijkverpleegkundige en mensen krijgen weer gewoon een vaste hulp- en
zorgverlener. Zo ontvangen mensen de zorg waar ze recht op hebben, en ontvangen de zorgverleners het geld en het respect dat ze verdienen.