SP Breda voor wonen

13 maart 2014

SP Breda voor wonen

Ruim 30.000 mensen staan in Breda ingeschreven voor het huren van een woning bij één van de woningbouwcorporaties. Wachttijden kunnen oplopen tot meer dan tien jaar terwijl er per jaar slechts enkele sociale huurwoningen bij komen. Deze woningnood is een politieke keuze. De SP maakt andere keuzes: betaalbare huur- en koopwoningen voor mensen met
lage en middeninkomens. Die huizen gaan we in Breda weer bouwen door nauwer samen te werken met de corporaties. Daarnaast start de gemeente een eigen woonbedrijf om de bouw van voldoende betaalbare woningen te garanderen. We gaan op eigen grond van de gemeente een nieuwe wijk met veel betaalbare huur- en koopwoningen bouwen. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: er komen betaalbare woningen bij en er hoeft geen verlies geleden te worden op de gronden. Met nieuwbouw alleen komen we er niet. Bestaande woningen worden dan ook niet langer zomaar gesloopt. Ze krijgen het onderhoud waar de huurders recht op hebben. We maken ze heel, veilig en energiezuinig. We compenseren bewoners die het met de stijgende woonlasten zoals huur, stookkosten en gemeentelijke belastingen niet meer redden.