SP Breda voor democratie

4 maart 2014

SP Breda voor democratie

De liberale partijen die het sinds begin jaren negentig in Den Haag voor het zeggen hebben, maken de publieke zaak kapot. Dat wat van ons allemaal is, gaat steeds weer in de uitverkoop en de kwaliteit en de zeggenschap holt achteruit. Privatiseringen van openbaar vervoer, post en de energiebedrijven zijn trieste voorbeelden daarvan. Voorbeelden hiervan in Breda zijn de bibliotheken, de ijsbaan, zwembaden, schoolbesturen
en de woningcorporaties. De gemeente mag wel betalen maar het beleid ‘daar gaan we niet meer over’. Waar mogelijk nemen we die regie weer terug. Democratie is wat ons betreft ook meer dan eens per vier jaar stemmen. Mensen en hun vertegenwoordigers in dorps- en wijkraden moeten de kans krijgen mee te praten en beslissen. Dorps- en wijkraden met aantoonbaar draagvlak krijgen de status aparte terug. Voor belangrijke besluiten wordt een referendum georganiseerd waar alle burgers van de stad of betreffende wijk naar hun mening gevraagd wordt. Loketten in dorpen blijven open en de gemeentelijke dienstverlening blijft naast digitaal ook goed bereikbaar voor mensen zonder computer(-vaardigheden).