SP Breda voor Ruimtelijke Ordening en grondbeleid in Breda

19 februari 2014

SP Breda voor Ruimtelijke Ordening en grondbeleid in Breda

Digit Parc, Dinalog Campus, Achter de Lange Stallen... In Breda wordt nog altijd gebouwd voor de leegstand. Overambitieuze plannen voor bedrijventerreinen en kantoren waar niemand op zit te wachten en winkelruimte die elders in de stad voor leegstand en een verschraling van het winkelaanbod zorgt. Dit komt omdat de politiek niet de regierol heeft genomen die we mogen verwachten maar op schoot zit bij projectontwikkelaars. De SP vindt dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen. Er moet zuinig worden omgesprongen met het groene buitengebied en nieuwe ontwikkelingen vinden binnen de bebouwde omgeving plaats. De vele braakliggende terreinen die er al zijn zetten we zo nuttig mogelijk in. Denk hierbij aan moestuinen, het plaatsen van zonnepanelen, woningen, speelgelegenheden, een stadscamping en groen. Er komt geen vierkante meter kantoor meer bij. Wanneer nieuwbouw van kantoren toch onvermijdelijk is, worden elders in de stad kantoren omgebouwd tot bijvoorbeeld betaalbare woningen. Met een leegstandsregister dwingen we vastgoedeigenaren aan dergelijke initiatieven mee te werken en pakken we verloedering en leegstand aan. Gronden geven we in erfpacht uit zodat de gemeente zeggenschap en een stabiele bron van inkomsten garandeert.