Maak Schoolzwemmen weer gratis

7 februari 2014

Maak Schoolzwemmen weer gratis

In het nieuwe schooljaar, na de zomer, is schoolzwemmen weer gratis voor alle kinderen in groep 2 en 3. Dat wordt wat SP Breda betreft weer de norm. Door de bezuiniging op het schoolzwemmen in 2011 leren te veel kinderen niet zwemmen. SP-bestuurslid en oud-zwemleraar Karel Jorissen: "Met zoveel water om ons heen moet iedereen in Nederland kunnen zwemmen. Voor de veiligheid van onze kinderen is die 138.000 euro een schijntje".

In Breda gaat het om circa 2000 kinderen per jaar. Die kregen zwemles op de basisschool. Ouders die het zich kunnen veroorloven doen hun kinderen nu zelf op zwemles. Voor degenen die 750 tot 1000 euro voor een A-diploma niet kunnen betalen bedacht de gemeente het zogenaamde vangnetzwemmen. Jorissen: "Daar heeft sinds de invoering zegge en schrijve 1 kindje gebruik van gemaakt. Dat werkt dus niet en zo leert een groeiende groep kinderen dus nooit zwemmen".

Naast veiligheid is zwemmen ook goed voor de gezondheid. Het sterkt de spieren en lichaamshouding. " Als oud-zwemleraar weet ik hoeveel energie die kinderen kwijt kunnen in het water. Spelenderwijs groeit de conditie en het zelfvertrouwen. Daar kan geen dieet tegenop".

Om aan het bezwaar van veel basisscholen tegemoet te komen hoeft schoolzwemmen niet in reguliere schooltijd aangeboden te worden. Jorissen: " Het kan heel goed als buitenschoolse activiteit aangeboden worden. Er zijn vast ouders te vinden die de kinderen van en naar het zwembad willen rijden, dan kan het helemaal een stuk goedkoper".

Heel mooi initiatief. Al red je er maar 1 leven mee.

In Diemen dreigde het ook wegbezuinigd te worden, maar mede dankzij SP Diemen (motie) werd dit in de gemeenteraad weggestemd.