Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 2002

5 januari 2014

Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 2002

De SP doet in maart 2014 voor de achtste keer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in Breda. In SK12 schetsen we tot aan de verkiezingen iedere maand een beeld van deze verkiezingen. Dit maal nemen we de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 onder de loep.

In 2002 moest het dan toch maar eens gebeuren. De SP miste bij de verkiezingen van 1999 op een haar na de tweede zetel, en er werd vol ingezet om dit keer wél minimaal twee zetels te halen. Belangrijk campagnepunt is woningbouw: om de toen 14.500 woningzoekenden te symboliseren biedt de SP 14.500 aan elkaar geknoopte elastiekjes aan het college aan, om aan te geven dat de rek eruit is. Die twee zetels komen er ook, heel ruim. Dick Meeusen komt Johan Kwisthout bij staan, die vanaf 1996 als eenmansfractie in de raad zit. Koos Gouka blijft commissielid en krijgt nu ook steun van Jeroen Kuijpers, die enkele jaren later ook het eerste Bredase SP-statenlid wordt. De Parel van het Zuiden, die een stille dood leek te sterven, reincarneert als Leefbaar Breda en haalt meteen vier zetels: naast de SP de enige winnaar. Direct na de verkiezingen blijkt dat de partij het actievoeren niet verleerd is: het college, dat een vernietigende notitie over het gevoerde financiele beleid tot na de verkiezingen achterhoudt, kan rekenen op keiharde kritiek in de raad én honderden protestkaarten buiten de raad. De SP maakt duidelijk dat dit verkiezingsbedrog is, en stapt uit de onderhandelingen met als argumentatie: "wij doen geen zaken met bedriegers".