Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 1996

2 oktober 2013

Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 1996

De SP doet in maart 2014 voor de achtste keer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in Breda. Tot aan de verkiezingen schetsen we iedere maand een beeld van deze verkiezingen. Dit maal nemen we de gemeenteraadsverkiezingen van 1996 onder de loep.

Kwamen de verkiezingen van 1994 nog te vroeg voor de SP, in november 1996 was de partij er helemaal klaar voor. In de jaren daarvoor had de SP naam gemaakt als actieve politieke partij. De jonge en enthousiaste afdeling wortelt in de wijken: zo weet de SP half Tuinzigt te mobiliseren tegen het opjagen van de huren voor 19e eeuwse huizen. Dankzij acties van SP en bewoners worden veel huizen opgeknapt. Bewoners in Geeren-Zuid dienen met steun van de SP 500 bezwaarschriften in tegen het wegplannen van hun grasveldje. De gemeenteraad kan daar niet tegenop en gaat overstag.

Bij de Statenverkiezingen van 1995 haalt de SP 2,4%, genoeg voor een raadszetel. Die virtuele zetel komt er dan eindelijk ook echt! Met 3,6% wordt de drempel ruimschoots gehaald en wordt Johan Kwisthout “op het schild gehesen”. De toevoeging van de dorpen rond Breda maakt dat de lokale partij Breda’97 met vijf zetels de grote winnaar wordt. De CD verdwijnt gelukkig weer uit de raad en vanuit de Parel van het Zuiden splitst kort na de verkiezingen de fractie Breda Vooruit zich af. De SP weet in haar eerste jaren naam te maken als felle luis in de pels, zowel in als nog steeds ook buiten de gemeenteraad.