Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 1994

7 september 2013

Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 1994

De SP doet in maart 2014 voor de achtste keer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in Breda. In SK12 schetsen we tot aan de verkiezingen iedere maand een beeld van deze verkiezingen. Dit maal nemen we de gemeenteraadsverkiezingen van 1994 onder de loep.

In 1994 beleeft de SP haar grote landelijke doorbraak. De partij, die tot dan toe alleen in gemeenteraden en Provinciale Staten van Noord-Brabant is vertegenwoordigd, weet 22 jaar na haar oprichting eindelijk de haast onneembare drempel tot de Tweede Kamer te nemen. De succesvolle landelijke verkiezingen van mei 1994 worden vooraf gegaan door grote landelijke acties en campagnes: tegen de bezuinigingen op de WAO en AOW, tegen de Golfoorlog, en voor een betere wereld, zoals geschetst in het beginselprogramma Handvest 2000. De SP wint snel aan aanhang als de PvdA afgestraft wordt voor het derde kabinet-Lubbers. Gedurende deze tijd krijgt ook de Bredase SP weer een impuls. Vanaf 1992 is de SP weer zichtbaar op straat, eerst bescheiden (bijvoorbeeld door maandelijks met de bedrijvenkrant Solidair bij verschillende bedrijven te posten) maar later ook in acties, zoals een succesvolle actie met buurtbewoners in Geeren-Zuid voor een speelplek aan de Daniel Marotstraat.

Wij willen spelen!

In 1993 zijn er voldoende actieve leden om een officiele afdeling te vormen en mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Met Rob van der Sman als lijsttrekker en ondergetekende als nummer twee gaan we de verkiezingen in. Geheel op eigen kracht worden er 20.000 folders verspreid door de ongeveer tien kaderleden. Ik ben dan wel verkiesbaar, maar mag als zeventienjarige zelf nog niet stemmen. Dat doen wel 822 andere Bredanaars, waarmee de SP 1,5% van de stemmen haalt. De protestpartij De Parel van het Zuiden, met Boy Boer en Birgit Croft als opvallende voorman en -vrouw, dendert de raad in met vier zetels en helaas weet ook de CD van Janmaat in Breda drie zetels te halen. De racisten kunnen echter maar een van de zetels bemensen als de andere kandidaten duidelijk wordt waar ze hun handtekening onder gezet worden en wat voor een storm van protest dit oproept. De SP mist de kiesdrempel nog, maar de vooruitgang is bemoedigend! Zeker als enkele maanden later Jan Marijnissen en Remi Poppe de eerste SP-Kamerleden worden wordt er al reikhalzend uitgezien naar de volgende verkiezingen, in 1996 vanwege de herindeling waarbij Prinsenbeek, het grootste deel van Nieuw-Ginneken en Teteringen bij Breda worden gevoegd.

Tegenstemmers bedankt!