Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 1986

8 juli 2013

Terug in de tijd: gemeenteraadsverkiezingen 1986

De SP doet in maart 2014 voor de achtste keer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in Breda. In SK12 schetsen we tot aan de verkiezingen iedere maand een beeld van deze verkiezingen. We trappen af met de “prehistorie” van de SP in Breda: de verkiezingen van 1986.

Breda heeft geen grote rol gespeeld in de vroege historie van de SP, voor de intrede in de Tweede Kamer in 1994. Echter, in de 25 jaar daar voor zijn er verschillende pogingen geweest om een afdeling van de partij op te richten. Volgens het Tribune-archief was er in 1970 al een “afdelingskomitee” van de KEN/ML, een van de voorlopers van de SP, in Breda actief. Die verdwijnt al snel weer, maar in 1975 werd er weer een lokaal contactadres in de Tribune vermeld. De echte geschiedenis van de SP in Breda begon in 1982 toen Rob van der Sman kaderlid werd van de SP. Rob was in de meest letterlijke zin van het woord een pionier die van 1982 tot 1988 nagenoeg in zijn eentje de afdeling vormde. De jonge en kleine SP had als belangrijke bezigheid het colporteren met de Tribune, en kleine buurtacties, zoals tegen wateroverlast aan de Markendaalseweg en voor fatsoenlijke wegen in de dan nog nieuwe Haagse Beemden. Ook landelijke activiteiten zoals het collecteren voor de stakende mijnwerkers in Groot-Brittannië.

Rob van der Sman in 1986
Toenmalig SP lijsttrekker Rob van der Sman

Al die activiteiten en het jarenlange langs de deur gaan levert wel sympathie op, maar niet of nauwelijks leden. Af en toe komen er actieve leden die na een tijdje het wel weer gehad hebben met het avond aan avond colporteren. Rob heeft goede hoop dat zijn inzet door de bevolking beloond wordt met een raadszetel. De SP leent het verkiezingsprogramma van Tilburg (waar Tiny Kox in de gemeenteraad zit) en doet mee met de slogan “SP, dat werkt!”. Lijst 9 met Rob, zijn toenmalige partner Jacqueline van Beers en Adrie Mulder op de lijst, kan echter niet opboksen tegen LiSa van Luce Paulissen en de PSP van Nico Garritsen, die beide een zetel krijgen, en met name de PvdA van Rein Welschen die met 14 zetels de grote winnaar wordt van de verkiezingen. De SP haalt slechts 382 stemmen, met 0,6% nog niet een kwart van de kiesdrempel. Rob sukkelt nog een paar jaar door maar haakt dan gedesillusioneerd af. Breda is in 1986 nog niet klaar voor de SP.