‘Bezuiniging op thuiszorg laat zorgkosten juist stijgen’

9 juni 2013

‘Bezuiniging op thuiszorg laat zorgkosten juist stijgen’

De voorgestelde bezuinigingen op de thuiszorg bereiken het tegenovergestelde van wat het kabinet wil. Dat was de boodschap aan het kabinet tijdens zaterdag 8 juni op de grote zorgmanifestatie in het Oosterpark in Amsterdam. Actievoerder Paul Marijnissen: “Net als bij de gevangenisplannen van Teeven zal deze bezuiniging geen bezuiniging blijken. Het kabinetsplan zit vol fouten. Met minder thuiszorg zullen mensen gedwongen worden om eerder naar een verpleeghuis te gaan. Dat is altijd duurder dan thuis verzorgd worden.”

Demonstratie voor de zorg in Amsterdam

Twee bussen vol actievoerders vertrokken uit Breda en Tilburg om zich bij de demonstratie aan te sluiten. In het Amsterdamse Oosterpark riepen ruim 5.000 mensen uit de (thuis-)zorg en mensen die de zorg een warm hart toedragen: "Handen thuis Rutte!". Bij de manifestatie konden zorgmedewerkers en hulpbehoevenden ook in gesprek gaan met leden uit de 2de kamer.

Renske Leijten in gesprek met lid

Er is ook op een andere manier veel geld te besparen in de zorg. Zaterdag bleek uit onderzoek van Abvakabo FNV dat zorginstellingen de winsten vorig jaar zagen toenemen naar 3,7 miljard. Ook blijkt uit onderzoek dat zorgbestuurders zichzelf riante salarissen toekennen, met aan kop Karel Verwey van de Amsterdamse zorginstelling Cordaan (totaalinkomen 560.000 euro!). En dat terwijl duizenden medewerkers in de thuiszorg dit jaar een kwart van hun salaris moesten inleveren, Als ze hun baan al behielden.

(Foto's door Paul Marijnissen)