SP strijdt voor behoud van de bieb

22 mei 2013

SP strijdt voor behoud van de bieb

De plannen van de directeur van de Nieuwe Veste om 7 van de 10 vestigingen van de bibliotheek te sluiten zijn slecht gevallen bij de SP. Volgens raadslid Joyce van der Sanden is de sluiting een verkeerde manier om de begroting van de Nieuwe Veste rond te krijgen: “In plaats van kosten besparen door driekwart van de vestigingen te sluiten zou de directeur met plannen moeten komen om meer inkomsten te krijgen. Dan kan de Schatkamer gewoon open blijven”. De Schatkamer in de Hoge Vucht moet als eerste de deuren sluiten.

Onze bieb moet blijven

Volgens Van der Sanden is de Schatkamer meer dan een afhaalloket voor boeken: “Het is een plaats waar buurtbewoners elkaar ontmoeten. Waar ze samen koffie drinken en een krantje lezen. Waar scholieren huiswerk maken en buurtbewoners gebruik kunnen maken van internet. Het is een plek waar mensen leren lezen of Nederlands leren. Dit kun je niet zomaar wegbezuinigen!”

Op zaterdag 25 mei gaat de SP in gesprek met bezoekers van de Schatkamer. Begin april stelde de SP al schriftelijke vragen aan het college over de voorgenomen sluiting van het overgrote deel van de Bredase bibliotheken. Voordat in juni de gemeenteraad een besluit neemt over de sluiting wil de SP weten hoe de buurtbewoners erover denken. Van der Sanden: “Laat de buurt in actie komen en aan de gemeenteraad laten horen dat de bieb open moet blijven”.

Inmiddels hebben ook de PvdA en D66 vragen gesteld aan het College over de voorgenomen sluiting van de Schatkamer. Ook zij willen dat er een vestiging van de bibliotheek blijft in Breda-Noord. Van der Sanden nodigt de raadsleden van deze partijen dan ook van harte uit om ook zaterdagochtend aanwezig te zijn bij de schatkamer: “Samen kunnen wij de gemeenteraad ervan overtuigen dat de bibliotheek in Breda Noord moet blijven bestaan”.