Ik schaam me diep

9 mei 2013

Ik schaam me diep

Syrië, China, Iran en… Nederland! Een rijtje met landen waar stelselmatig en op grote schaal de mensenrechten geschonden worden. De documentaire ‘Special Flight’ en het verhaal van Nils van OS van Amnesty International sloegen bij de aanwezigen op de thema-avond over vreemdelingendetentie, in als een bom. Dat er in ons eigen land onschuldige mensen maanden – soms zelfs nog veel langer – opgesloten worden puur en alleen omdat ze in Nederland asiel aangevraagd hebben, zorgde voor ongeloof en boosheid bij veel aanwezigen. Ook kinderen, ouderen, mensen met psychische klachten en zwangere vrouwen zitten in ons land vast onder slechtere omstandigheden dan die van veroordeelde criminelen.

Nils van Os aan het woord

Los van de vraag of vreemdelingen hier wel of niet mogen blijven, zouden we de mensen die hier zijn volgens Amnesty International op een humane wijze moeten behandelen. Dus niet vaak toch al getraumatiseerde mensen gevangen zetten waarvan 16 uur per dag verplicht op cel zonder dagbesteding zoals werk of onderwijs. Dit is onmenselijk en zorgt aantoonbaar voor psychische problemen zoals in het uiterste geval zelfmoordneigingen. Er zijn bovendien bewezen effectievere manieren dan mensen die mogelijk uitgezet worden, op te sluiten. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een meldingsplicht of enkelband. Het opsluiten zoals dat nu stelselmatig gebeurd, mag alleen in hoogt uitzonderlijke gevallen. Natuurlijk horen kinderen überhaupt niet in een cel.

Jan Hopmans

Al snel maakte de boosheid onder de aanwezigen plaats voor de behoefte iets te kunnen doen aan deze misstanden. Wat kunnen wij als burgers van Breda doen om dit keiharde asielbeleid tot een eind te brengen was de vraag. Volgens Amnesty International zijn er een aantal manieren: spreek politici erop aan, praat er met zoveel mogelijk mensen over zodat de maatschappelijke verontwaardiging groeit en laat mensen in detentiecentra weten dat er in Nederland mensen zijn die met ze meeleven. Dit laatste kan al door zoiets eenvoudigs als het sturen van een kaartje (zie onderstaand adres). Bij de eveneens aanwezige pastor Jan Hopmans van Stichting Vluchtbed en Stichting Ongedocumenteerden Breda meldden zich bovendien spontaan nieuwe vrijwilligers aan.

Stuur een kaartje naar Amnesty International, Postbus 1968, 1000 BZ in Amsterdam

Kijk voor meer informatie en om de petitie in te vullen op www.ikschaammediep.nl

Foto's Paul Marijnissen en Bas Maes