Het roer moet om!

6 april 2013

Het roer moet om!

Op woensdag 2 april bespraken de leden van de Bredase SP het stuk ‘de democratisering van de economie’. De afdeling Breda was één van de mede-indieners van de motie die gesteund werd op het congres in juni 2012. In die motie werd opgeroepen het alternatief van de SP voor het falende kapitalistische systeem verder uit te werken. Een visie waarin de SP laat zien dat het ook anders kan dan alleen maar meer marktwerking , verdere schaalvergroting, minder democratie en meer invloed overdragen aan Europa, de financiële markten en multinationals. Volgens de SP moeten de burgers en de werknemers veel meer te zeggen krijgen over de toekomst van hun land, woningcorporatie of bedrijf. Ook moeten financiële instellingen weer dienstbaar worden aan de economie en maatschappij in plaats van winstmaximalisatie als enig doel voor ogen te hebben.

Roer moet om

Aan Tweede Kamerlid Farshad Bashir was het de taak deze discussie onder de zeer kritische Bredase leden in goede banen te leiden. Het was een mooie avond met goede – en soms best heftige – discussies. De uitwerking van de motie kan op sympathie rekenen maar zeker ook op nog aanvullende voorstellen voordat het in de zomer definitief wordt vastgesteld.