“Het is hier de laatste tien jaar hard achteruit gegaan!”

21 april 2013

“Het is hier de laatste tien jaar hard achteruit gegaan!”

Veel opmerkingen van bewoners van de Ambachtenflat in Princenhage hadden betrekking op de verloedering. Een bewoner: “De flat wordt overspoeld met vreemde snuiters en er wordt drugs gedeald in de hal.” Tot voor kort was woningcorporatie Laurentius van plan deze flat te slopen. Door de crisis, het kabinetsbeleid en vermoedelijk frauduleus bestuur, is Laurentius echter in financieel zwaar weer terecht gekomen. Geld voor sloop en nieuwbouw is er niet en dus zal de Ambachtenflat blijven staan. Op zich goed nieuws voor het aantal betaalbare huizen in Breda. Maar als de flat blijft staan dan moet volgens de SP het jarenlange uitgestelde groot onderhoud nu natuurlijk wel snel uitgevoerd worden.

Ambachtenflat in Princenhage

De SP trok erop uit om te kijken hoe het met het onderhoud en de leefbaarheid staat. Aan de hand van een eerder in de week verspreide enquête ging de SP in gesprek met huurders over de huur, het (achterstallig) onderhoud en de eventuele gezondheidsklachten die dit tot gevolg heeft. “Volgens gemeente en corporaties doen er zich in Breda namelijk geen ongezonde of gevaarlijke situaties voor.” zegt SP-woordvoerder Bas Maes. “Wij zijn vaak in de wijken en zien dat schimmelwoningen zoals in de Heuvel helaas geen incident zijn.” Met de verzamelde voorbeelden van huurders die wel in de kou, tocht en vocht zitten, gaat de SP de wethouder en corporaties confronteren en aanspreken op hun verantwoordelijkheden.

Danielle helpt een huurder met het invullen van de enquete.

Begin mei zal de uitslag van de enquête via de site bekend worden gemaakt. Afhankelijk van de uitkomst zullen vervolgstappen ondernomen worden.

Dennis en Bas in gesprek met een bewoner. Een bewoonster vertelt haar verhaal aan Bas.

Foto's door Paul Marijnissen