Laat bewoners Geeren Zuid niet in de steek

28 maart 2013

Laat bewoners Geeren Zuid niet in de steek

Laat de bewoners in Geeren Zuid niet in de steek. Dat is de boodschap die SP Commissielid Dirk Uyl woensdagavond meenam uit Geeren Zuid. De buurt organiseerde een debatavond in het buurthuis over het 'inclusief beleid' van de Gemeente. Dit beleid gaat er vanuit dat iedereen in de Nederlandse maatschappij gelijke kansen heeft en dat er daarom geen geld meer mag gaan naar organisaties die zich specifiek op één doelgroep richten. "De SP ziet ook liever dat positieve discriminatie niet meer hoeft”, zegt Uyl: “Er zijn echter groepen in Breda die zover af staan van de samenleving dat daar extra aandacht voor moet zijn”.

Tijdens het forumdebat met lokale politici liepen de emoties hoog op. Buurtbewoners verweten het Bredase college asociaal en ongeïnteresseerd rechts beleid. Het hielp ook niet mee dat drie van de vier coalitiepartijen niet op de avond af zijn gekomen. De buurt is het duidelijk meer dan beu. Vrijwilligers hielden emotionele betogen. Zij hebben zich jarenlang met hart en ziel ingezet voor hun wijk. Uyl: “Zij maakten met hun persoonlijke inzet en betrokkenheid het verschil in hun wijk en voor hun doelgroep. maar voelen zich af geserveerd”.

De avond kende alsnog een positieve afsluiting. Samen met de SP gaat de buurt actie voeren. Te beginnen tijdens de commissie Maatschappij op 9 april. Uyl: “Door het 'inclusief beleid' mag de kennis, ervaring en vooral betrokkenheid met de wijk en haar bewoners niet verloren gaan”.