“De woningcorporaties moeten weer terug naar de basis”

9 november 2012

“De woningcorporaties moeten weer terug naar de basis”

Dat deze zin op een door de SP georganiseerde thema-avond uitgesproken wordt, is natuurlijk weinig verrassend. De SP heeft er nooit een geheim van gemaakt fel tegenstander te zijn van het ‘projectontwikkelaartje spelen’ van veel corporaties. Dat deze echter uit de mond van hoofdgast en interim-bestuurder bij Laurentius, mevrouw Karin Rosielle kwam was echter des te opmerkelijker. Ook de andere gasten, waaronder wethouder wonen Bob Bergkamp, voorzitter van de huurderskoepel mevrouw Wil van Ruiten en SP-fractievoorzitter in Rotterdam, de heer Leo de Kleijn, pleiten voor meer overheidstoezicht bij corporaties.

Op een zeer openhartige wijze vertelde Karin Rosielle over de situatie die ze bij Laurentius aantrof toen ze daar eerder dit jaar aan de slag ging als tijdelijk directeur: “Een organisatie waar veel aandacht was voor integriteit maar dat gold blijkbaar niet voor de top.” Volgens haar was die top sowieso erg groot voor een corporatie met beperkte omvang zoals Laurentius. “Dit zorgt voor erg veel hiërarchische lagen en is daarnaast natuurlijk erg duur.” zegt Rosielle. Eerder was al besloten dat er op bijvoorbeeld onderhoud 20% bezuinigd gaat worden. Rosielle: “Dit kan door deels efficiënter te gaan werken, maar het is niet uit te sluiten dat ook de huurders het gaan merken.”

Wethouder Bob Bergkamp was aanwezig om de rol van de gemeente uit te leggen: “Die rol en de invloed van de gemeente op de corporaties is zeer, zeer beperkt.” Bergkamp ziet wat dat betreft het nieuwe regeerakkoord met vertrouwen tegemoet. Hierin wordt het toezicht van de gemeenten op de corporaties aangescherpt. Daarnaast gaf Bergkamp tekst en uitleg over de 500 miljoen euro die de gemeente garant staat voor de noodlijdende corporatie. Bergkamp: “Het waarborgfonds is opgebouwd uit drie lagen en er is slechts een zeer geringe kans dat de Gemeente Breda daadwerkelijke voor hoge kosten op zal moeten draaien.”

Leo de Kleijn, voorzitter van de SP-fractie in Rotterdam, ziet het nieuwe regeerakkoord met minder vertrouwen tegemoet dan de wethouder. “Er wordt wel gesproken over strenger toezicht van de gemeenten, maar hoe dat in de praktijk geregeld wordt is nog maar zeer de vraag.” zegt De Kleijn. Wil van Ruiten was aanwezig om de rol van de huurderskoepel toe te lichten. Ondanks dat ze het aan zagen komen, is er nooit iets gedaan met de waarschuwingen. Van Ruiten: “Wat dat betreft voelde ik me wel eens een roepende in de woestijn.” Op deze avond werden aanwezigen gelukkig wel gehoord door een zaal vol geïnteresseerden die ook dankbaar gebruikt maakten van de gelegenheid tot het stellen van vragen.