Wereldarmoededag

17 oktober 2012

Wereldarmoededag

Ook Breda deed mee aan de Wereldarmoededag. Traditioneel elk jaar op 17 oktober. Op die dag verzetten mensen zich wereldwijd tegen armoede. Dit jaar werd de dag in Breda voor het eerst georganiseerd door Marge in Beeld, een koepel van alle organisaties die zich inzetten voor mensen die het even tegen zit in het leven. Ruim 40 geïnteresseerden werden door ervaringsdeskundige Ad rondgeleid door de stad. Hij bracht hen langs parken, bankjes en hangplekken waar dak- en thuislozen hun heil moeten zoeken. Daarna sloten zich om 12.00 uur nog eens een kleine 30 mensen aan bij het Stadskantoor om de wethouders en managers daar toe te spreken.

"Een leerzame ochtend weer, met veel persoonlijke verhalen", zegt SP fractievoorzitter Patrick van Lunteren. "Prachtig ook dat deze mensen zich zo laten zien. Het helpt als er een gezicht zit achter de kille getallen van de bezuinigingsvoorstellen en beleidsvoornemens van het college".

De alternatieve stadswandeling startte bij het st. Annahuis en voerde via allerlei parken, bankjes en hangplekken langs de dag en nachtopvang van 'het IJ' aan de slingerweg. Bij het stadskantoor lieten aangesloten organisaties horen wat zij doen voor de mensen en wat zij van de stadsbestuurders verwachten. "We kunnen niet vaak genoeg horen om hoeveel mensen het gaat en met welke problemen zij kampen", zegt Van Lunteren: " Dat zal het gemak waarmee voorzieningen met een pennenstreek worden wegbezuinigd verkleinen. Het schrappen van 30 bedden bij het IJ is zo'n ondoordacht voorbeeld".

Een ander groot probleem is de inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Zonder GBA-registratie heb je nergens recht op. De Straatraad was er duidelijk over. Daar begint heel veel van de ellende. Een beetje meedenken van de gemeente maakt opkrabbelen in het leven een stuk makkelijker.

De presentaties werden opgeluisterd met muziek, zang en spontane dans uit Afrika. Het project tientjes sloot de rij insprekers af. Rode draad van de verhalen is dat we er moeten zijn voor de mensen. Een luisterend oor, een dak boven het hoofd, eten en een beetje begrip doen al wonderen. Laten we delen wat we hebben, geven is makkelijker dan nemen.

Een woordvoerder van de gemeente nam namens het college een petitie in ontvangst. Zij beloofde de pakkende verhalen en duidelijke noodkreten door te geven aan de wethouders. Naast de grote verhalen zijn er ook de simpele praktische problemen waar mensen tegen aan lopen. Die moeten eenvoudig weg zijn te nemen. Het voorbeeld dat Wilfranc Vissers van StreetWise, haar na afloop gaf sprak boekdelen. Daklozen moeten bij het loket van Centraal Onthaal in het stadskantoor hun ID-kaart en dergelijke afrekenen met een pinpas. Die hebben ze natuurlijk niet. Van Lunteren: "Dat zo'n loket zonder kasgeld wordt ingericht laat al zien dat de gemeente nog mijlenver af staat van de problematiek. Ik heb alles bij elkaar genoeg aanleidingen gehoord vandaag om de wethouder weer eens tot de orde ter roepen".

Tot slot gaf het st. Annahuis het stokje als trekker van 'Marge in Beeld' over aan de Straatraad. Die zullen de volgende activiteiten organiseren. Alles wat zij vanaf nu organiseren is terug te zie op de website die woensdag officieel in de lucht ging.