“De politiek? Dat is toch allemaal één pot nat!”

13 oktober 2012

“De politiek? Dat is toch allemaal één pot nat!”

Deze opmerking van een meneer op winkelcentrum Tuinzigt gaf goed weer op welke manier veel mensen denken over de politiek. Een maand na de Tweede Kamerverkiezingen merkt SP Breda dat er nog altijd een hoop teleurstelling is. “Teleurstelling dat de SP niet in de regering zit, maar ook omdat partijen als PvdA en VVD het er voor veel mensen niet geloofwaardiger op gemaakt hebben!” zegt afdelingsvoorzitter Bas Maes. “Het valt ook voor ons niet uit te leggen dat deze twee partijen - groot geworden door elkaar te bestrijden - elkaar na het sluiten van de stembus in de armen vallen.”

Campagnetijd of niet, de SP gaat het gesprek aan met mensen op straat. Ondanks de teleurstelling wordt dit door veel mensen gewaardeerd en is men blij het hart te kunnen luchten. Maes: “Op het moment dat je jezelf als politieke partij niet meer onder de mensen durft te begeven om te horen wat zij ervan vinden, dan kun je er beter mee ophouden.” De reacties waren dan misschien niet altijd zo positief als voor de verkiezingen, toch hebben er
een miljoen mensen op de SP gestemd. Maes: “Voor hen en voor al die anderen die ons hard nodig gaan hebben, gaat de SP ook in Breda weer zijn stinkende best doen!”

Bas hoort een teleurgestelde stemmer aan.

In Breda is de SP gegroeid en Pieter toont het bewijsmateriaal.

Foto's door Paul Marijnissen