Bredaas Museum, open of dicht

17 oktober 2012

Bredaas Museum, open of dicht

Het Bredaas Museum kan niet blijven bestaan als het beleid niet wijzigt. Dit is mede het gevolg van een ingrijpende bezuinigingsopgave
van 1,5 miljoen die de rechtse partijen in de Raad hebben doorgedrukt. Er is afgelopen jaar met man en macht gewerkt aan een reddingsplan. Uit mediaberichten en gesprekken met betrokken wordt duidelijk dat nu de gemeente de voet dwars zet. afgelopen donderdag stelde SP-raadslid Maurice Spapens daarom in het vragenuurtje de hamvraag aan Wethouder Cultuur: Wat wil de gemeente nu met het Bredaas Museum? Het antwoord van de wethouder was onduidelijk en balanceerde tussen het openhouden van MOTI en het redden van het Bredaas Museum. De vage antwoorden zijn voor een meerderheid in de Raad aanleiding om het op de agenda volgende commissievergadering te zetten. "De wethouder wil niet kiezen tussen MOTI of het Bredaas Museum", zegt Spapens. "Maar niet kiezen is allebei verliezen. Dat moet de wethouder zich ook beseffen".

MauriceWat de SP betreft moet het Bredaas Museum blijven bestaan. Als er al een museum moet sluiten, is dat MOTI. Een museum dat nooit aan de torenhoge verwachtingen heeft kunnen voldoen. Het heeft zich geen plek kunnen verwerven tussen de nationale en internationale musea voor grafisch design Dat concludeerde onlangs ook de Raad van Cultuur. Die zette een dikke streep door de Rijkssubsidie. “Waarom zou Breda dan nog wel geld in die bodemloze put van MOTI blijven pompen, vraagt Spapens zich af. “Die ontvangt nu ruim 2 miljoen Euro subsidie. Dat geld is beter besteed aan de redding van ons historische collectie in het Bredase Museum”.