Kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen in debat bij Karaktûr

10 september 2012

Kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen in debat bij Karaktûr

Buiten waren de zonovergoten terrassen vol en binnen in het Stadhuis aan de Grote Markt was de discussie verhit. Hoe kon het ook anders dan dat politiek café Karaktûr in het teken zou staan van de Tweede Kamerverkiezingen. Te gast waren veelal Bredase kandidaat-Kamerleden van de Partij van de Dieren, CDA, D66, SP, PvdA en VVD. Ook voormalig PVV-kamerlid en lijsttrekker van DPK Hero Brinkman was te gast en stak zijn vaak uitgesproken mening niet onder stoelen of banken. Het ondanks het warme weer massaal aanwezige publiek genoot van het soms vlijmscherpe en soms grappige debat.

Michiel van Nispen in debat met Klaas Dijkhof

Na het welkomstwoord van wethouder en locoburgemeester Alfred Arbouw (VVD) was het de beurt aan Hero Brinkman (DPK) en Attje Kuiken (PvdA ) om het spits af te bijten in de eerste debatronde. De stelling luidde “Nederland is onveilig” en Brinkman zette meteen de toon door te zeggen het eens te zijn met deze stelling mede omdat er helaas nog veel te veel PvdA’ers in de politietop zitten. Kuiken kon zich minder in de harde woorden van Brinkman vinden en stelde dat goede preventie betekent dat er overdreven aandacht is voor daders, maar dat je hiermee wel problemen kan voorkomen. Na stemming bleek dat het publiek mening was dat Nederland wel degelijk veilig is.

Kandidaat- Kamerleden Paul de Beer (D66) en Patricia de Milliano (CDA) gingen na een korte voorstelronde met elkaar in gesprek over onderwijs. De stelling luidde “Er moet meer geld naar onderwijs”. Het CDA bleek van mening dat er niet meer geld heen hoeft maar dat het wel slimmer ingezet kan en moet worden. D66 wil wel investeren in beter onderwijs maar wil wel de basisbeurs voor studenten afschaffen en overgaan op een leenstelsel. Volgens het CDA wordt daarmee de drempel om te gaan studeren voor veel studenten te hoog. Ook de door D66 gewenste prestatiebeloning voor docenten ging er bij het CDA niet in.

Mensen die regelmatig in het centrum van Breda komen kennen hem vast. Peter van Rozendaal, de man met de blonde dreads en lopend op blote voeten. Tegenwoordig met korter haar maar nog altijd op blote voeten droeg ‘Peet de Parkpoëet’ zoals hij ook wel genoemd wordt, een gedicht voor over politiek onder muzikale begeleiding van Ruud Adriaansen op de bouzouki. De aanwezige politici stevig bekritiseerd en werden door hem bovendien hierin opgeroepen de komende jaren beter hun best te doen.

Na de muzikale onderbreking ging Trees Janssens (PvdD) met opnieuw Hero Brinkman in debat rondom de stelling “In crisistijd gaat economie voor duurzaamheid”. Janssens wees erop dat we als mensheid 30% meer grondstoffen verbruiken dan onze aarde aankan en dat de ecologische crisis veel groter is dan de economische en dat die dan ook als eerste aangepakt dient te worden. Volgens Brinkman viel het met die ecologische crisis wel mee. Dit leidde hij af uit het feit dat er in Nederland weer vogelsoorten voorkomen die er jaren niet geweest zijn en aan het grote aantal kikkers in zijn eigen achtertuin.

Bij de confrontatie tussen Michiel van Nispen (SP) en Klaas Dijkhoff (VVD) vlogen de vonken er vanaf. Over de stelling “Alleen met bezuinigen komen we uit de crisis” waren ze het hartgrondig met elkaar oneens. Volgens de SP moet er niet alleen bezuinigd worden maar moet er ook geïnvesteerd worden in met name de bouw zodat de economie weer op gang komt. De VVD ziet hier niet in en is van mening dat er vooral bezuinigd moet worden om het huishoudboekje op orde te krijgen. Bovendien wees Dijkhoff op de gevaren van de SP-plannen die op termijn minder banen opleveren. Van Nispen beaamden dat de VVD meer banen creëert maar dat dit wel ‘wergwerpbanen’ zijn waarvan mensen er meer nodig hebben en bovendien geen enkele zekerheid.

Tot slot gingen Wassila Hachchi (D66) en opnieuw Klaas Dijkhoff in debat over het thema ontwikkelingssamenwerking. De VVD wil het budget hiervan meer dan halveren en volgens D66 is er dan geen geld meer vrij om te kunnen investeren in projecten in ontwikkelingslanden. De VVD is van mening dat mensen zelf moeten beslissen wel of niet geld te geven aan dergelijke hulp. Om het aan te moedigen wil de partij het volgens haar verkiezingsprogramma echter wel aftrekbaar maken van de belasting.

Met spraakmakende gasten, boeiende debatten, grappige vragen via twitter en interessante vragen vanuit de goedgevulde zaal was politiek café Karaktûr wederom een succes. Het politiek café, ondersteund door de gehele gemeenteraad van Breda, vindt plaats in het hart van de Bredase politiek: het Stadhuis. De volgende editie is op 9 december aanstaande.