Is dit ECHT, HEMA?

24 augustus 2012

Is dit ECHT, HEMA?

De grote winkelketens in Breda hebben lak aan de kleine ondernemers in de binnenstad. Dat blijkt volgens de SP fractie in Breda uit het feit dat zij vanaf nu elke zondag open gaan. De HEMA en consorten schenden hiermee eerder afspraken met de gemeente en het retailplatform. SP fractievoorzitter Patrick van Lunteren: "Is dat wat ze bedoelen met 'ECHT HEMA', afspraken met Bredaase ondernemers tellen niet als het om winstmaximalisatie gaat".

Een aantal grote winkelketens besluiten deze week dat zij zich niet aan de eerder gemaakte afspraken houden over zondagopenstelling. De SP stelde hier al op voorhand vragen over bij de discussie over koopzondagen, vorig jaar in de Raad. Van Lunteren: " Wethouder Meeuwis heeft toen gezegd dat hij passende maatregelen zou nemen als dat zou gebeuren. De SP fractie heeft inmiddels aan de wethouder gevraagd hoe die er nu uit gaan zien".

De SP vraagt zich ook af waarom het Retailplatform zo snel haar hoofd buigt. Zij staan toch ook voor de belangen van de kleine ondernemers. De SP kan zich niet voorstellen dat het College ook de handdoek in de ring gooit. Van Lunteren: Afspraak is immers afspraak, de wethouder is daar neem ik aan toch ook van. Hij is medeverantwoordelijk voor de belangen van de bredaase middenstand en de inwoners van de binnenstad. Ik reken op hem."