Het kan, het moet, laten we het daarom doen

1 juni 2012

Het kan, het moet, laten we het daarom doen

Zaterdag 2 juni is het Chassé Theater in Breda even van de SP. De partij houdt er die dag haar 18de congres. Het congres zal zich uitspreken over de beste koers om uit de crisis te komen. Regeringsdeelname van de SP hoort daarbij: ‘De Nederlandse bevolking verdient een regering die zich niet tegen maar naast de bevolking opstelt. Het kan, het moet, laten we het daarom doen’, aldus de resolutie die in Breda wordt voorgelegd aan de afgevaardigden.

‘Midden in de zwaarste sociale en economische crisis sinds tijden, lijkt de SP voor steeds meer mensen de beste keuze. De partij is volgens opiniepeilingen kanshebber een van de grootste partijen van Nederland te worden. Regeringsdeelname komt daardoor in zicht en de SP loopt voor die verantwoordelijkheid zeker niet weg’, zegt SP-leider Emile Roemer. In de resolutie die aan het congres wordt voorgelegd wordt die koers ondersteund.

Emile Roemer

Regeringsdeelname van de SP zal – aldus de resolutie - leiden tot ingrijpende hervormingen in de financiële sector, verduurzaming van de economie en een eerlijker verdeling van inkomens en vermogens. Verregaande democratisering van de samenleving kan helpen de betrokkenheid van de bevolking bij het vinden van een sociale uitweg uit de crisis te vergroten. De resolutie noemt sociale volkshuisvesting, hoogwaardig onderwijs en een goede en voor iedereen toegankelijke zorg bouwstenen voor een betere maatschappij, die ook in tijden van crisis moeten worden beschermd. Als het aan de SP ligt wordt internationale solidariteit boven internationale competitie gesteld en wordt Europese samenwerking gericht op vrede, welvaart en welzijn. Dat betekent ook dat het Europese integratieproces niet langer overhaast en zonder instemming van burgers mag plaatsvinden.

Het congres buigt zich ook over een aantal wijzigingsvoorstellen en moties die in samenhang met de ontwerpresolutie zijn ingediend.

Het congres kiest verder een aantal leden van het Partijbestuur. Jan Marijnissen en Hans van Heijningen zijn herkiesbaar als partijvoorzitter en algemeen secretaris van de SP.

Het congres begint om klokslag 10.00 uur in het Chassé theater in Breda. In de namiddag (omstreeks 15.30 uur) staat de congrestoespraak van Emile Roemer op de agenda.

Sluit je aan