De jonge honden weten het niet meer

13 juni 2012

De jonge honden weten het niet meer

Afgelopen dinsdag klonk een noodkreet in de stad en streek bijlage van deze krant. De kreet is afkomstig van Paul de Beer, fractievoorzitter van de Bredaase D66. Of de oppositie alstublieft met de oplossingen wil komen voor de financiƫle malaise in Breda. De coalitie is ideeƫnloos en is uitgeblust na zoveel mislukte plannetjes. Plannetjes waarvan iedereen overigens op voorhand al kon zien dat het niets zou worden. De coalitie van jonge honden weet het niet meer. Nu moet de oppositie ze uit de brand helpen.

Jammer is wel dat De Beer dat niet ruiterlijk toegeeft maar zich bedient van flauwe verwijten aan de SP en PvdA. Alsof het zijn idee was om de trap van boven schoon te vegen. De moties om te snijden in eigen vlees kwamen van de SP. Jammer dat niemand in de Raad ook echt de eigen raadsvergoeding met 10% wil korten, zoals de SP voorstelde. Dat kwam blijkbaar te dichtbij, ook voor meneer De Beer. Leuk ook dat de heer De Beer het voorstel om de skybox op te heffen aanhaalt. Dat idee kwam, u raad het al, ook van de SP. Dat was ook hard nodig want al dat gekonkel en gesjoemel in die box is er mede oorzaak van dat we nu zo slecht voor de dag komen financieel. Transparantie en openheid is gewenst. Laat de mensen in de stad maar eens zien wat voor puinhoop er de afgelopen jaren van is gemaakt door al die dealtjes en herenakkoorden. De stad staat financieel op de rand van omvallen door al dat gekonkel in de achterkamertjes. En wat doet deze coalitie. Die gaat er gewoon mee door. Meneer De Beer, onderdeel van die coalitie, staat er bij en kijkt er naar.

De gevoerde takendiscussie was niet meer dan een afleidingsmanoeuvre. We lopen voor honderden miljoenen risico met het Grondbedrijf en dan gaan we betaald parkeren invoeren bij de Galderse meren. In haar paniek boekt de coalitie onnodig een gigantisch bedrag af op de reserves en sluit vervolgens 16 buurthuizen. De verkeerde mensen worden gepakt en betalen het gelag. Als De Beer echt hulp wil, dan geeft de coalitie openheid van zaken aan de stad. Dan vertelt hij iedereen wat een ellende het is bij Connex, bij Dinalog en bij Via Breda. Dan vertelt hij de stad dat de coalitie inderdaad mis zat met die Megajumbo bij het stadion. Dan vertelt hij dat ook hij blind in de mooie verhaaltjes van de projectontwikkelaar van Digitpark is getrapt. Een kind kon zien dat de Breda zichzelf overschreeuwde en zich keihard in de eigen voet schoot. De SP waarschuwde al sinds 2002 voor die grondspeculaties en mooi weer verhalen.

De SP is de beroerdste niet en wil best meedenken en meehelpen. Wij hebben in tegenstelling tot D66 wel een helder beginselenprogramma waar we zaken tegen afwegen. Wellicht helpt het meneer De Beer alvast iets als hij de drie kernwaarden van de SP eens tot zich door laat dringen, menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Het zou ook helpen als hij wat beter zou luisteren en zich niet zo hautain zou opstellen. Wat dat betreft is het ook maar goed dat de SP jarenlang ervaring heeft met haar Hulpdienst. Wij herkennen een noodkreet direct, ook al is die nog zo aanvallend verpakt. Echt helpen kunnen we pas als de hulpvrager eerlijk zijn probleem op tafel durft te leggen.

Patrick van Lunteren, fractievoorzitter SP Breda
Dit artikel verscheen 13 juni 2012 in BNdeStem en op www.BredaVandaag.nl