Volle bak oppositie

16 maart 2012

Volle bak oppositie

Het jaarverslag van de gemeenteraad liegt er niet om. De SP is volle bak actief in de raad. Dat vertaalt zich niet alleen in scherpe kritiek op dit rechtse college. Het is ook terug te zien in het aantal goede voorstellen; hoe het anders zou kunnen en moeten. Met 31 moties en 2 amendementen staan we ver aan kop. “Uit de cijfers blijkt wel dat we het totaal niet eens zijn met dit college”, SP fractievoorzitter Patrick van Lunteren: “ De strijd tegen de afbraak van sociaal maatschappelijke voorzieningen in Breda haalt zichtbaar het beste in ons boven”.

De meeste moties redden het uiteraard niet. Dat zijn vooral statements om te markeren waar wij en vooral ook de andere partijen staan. De moties die het wel halen zijn zeker niet onbelangrijk. De motie over de slooplat bijvoorbeeld voorkomt dat huurwoningen zomaar kunnen worden gesloopt. De gemeenteraad stemde ook unaniem in met een voorstel waarmee de invloed van de raad op het Wmo-beleid fors is uitgebreid.

En de motie over bezinning van het college aan het einde van het jaar werd zelfs door de volledige coalitie gesteund. De ramkoers van het college afgelopen jaar bij de buurthuizen, de thuiszorg, de daklozenopvang en de biomassacentrale viel bij iedereen in zeer slechte aarde. “Dat moet ik deze coalitiepartijen wel nageven. Er is meer dan ooit ruimte voor de oppositie”, zegt van Lunteren. “Er is dus wat te halen. Alle reden om het verzet tegen slechte plannen onverminderd voort te zetten”.

Dat we ons ook dit jaar in de raad niet onbetuigd zullen laten, blijkt wel uit het recent gepresenteerde rapport ‘Breda denkt mee’. Een flink aantal SP-leden en sympathisanten gaven gehoor aan de oproep om aanwezig te zijn op de inloopavond. Van Lunteren: “Dat zij goed gehoord zijn zie je terug in de alle sociale en menswaardige alternatieven voor steun aan de minder draagkrachtige en zorgbehoevenden. En vooral ook in de voorstellen om startende ondernemers en eigen initiatieven van burgers te ondersteunen”.

“Het jaar is eigenlijk nog maar net begonnen. We zullen ons in de raad en vooral op straat en in Den Haag nadrukkelijk laten horen

Jaarverslag 2011