Thema-avond “Armoede in Breda” succes

9 maart 2012

Thema-avond “Armoede in Breda” succes

Een tot de laatste stoel gevulde zaal luisterde geboeid naar aangrijpende en inspirerende verhalen over armoede in Breda. Te gast waren Erna Smeekens (Tientjes), Anita van Pelt (Voedselbank) en Francien Kivits (WW Help Ons Helpen). In de zaal zaten SP-leden en andere geïnteresseerden waaronder lokale politici van diverse partijen. Voor alle aanwezigen bestaat er in ieder geval geen twijfel meer: armoede bestaat wel degelijk in Nederland en ook in Breda.

Help ons helpen

Te gast was Erna Smeekens. Deze voormalige bijstandsmoeder was eerder al te zien op TV in Netwerk en Pauw & Witteman. Samen met twee andere bijstandsmoeders besloot ze niet langer in de put te blijven zitten. Ze zetten het project Tientjes op waarvoor ze onlangs de WOMEN Inc. Cordaid Stimuleringsprijs ontvingen. Tientjes leert mensen in uitzichtloze armoedesituaties beseffen dat ook zij iets kunnen en geeft hen zo hun eigenwaarde terug.

Erna Smeekens

Ook te gast was Francien Kivits van de weggeefwinkel Help ons Helpen. Sinds het intrekken van de subsidie volgens het huidige collegebeleid, moeten ze zelf het hoofd boven water houden. Desondanks doet de gemeente graag een beroep op hen. Zo worden mensen met bijzondere bijstand doorverwezen. In plaats van spullen weg te kunnen geven, zijn ze tegenwoordig gedwongen een klein bedrag te vragen. Volgens Francien kost het de gemeente nu meer dan toen hun stichting nog subsidie kreeg.

Anita van Pelt sprak over haar ervaringen als coördinator bij de voedselbank. Met een enthousiaste groep vrijwilligers zorgen ze iedere week dat zo’n 300 gezinnen een pakket af kunnen halen. Dit aantal groeit snel. Wekelijks komen er tien à twintig aanmeldingen bij. Op dit moment is het zo dat gezinnen met kinderen en vrouwen voorrang krijgen op mannen. Dat Anita gedwongen wordt deze keuze te moeten maken valt haar zichtbaar zwaar maar is onvermijdelijk.

Medewerker voedselbank geeft uitleg

De toehoorders kregen tijdens en na de verhalen van de gastsprekers alle gelegenheid om te reageren en tot het stellen van vragen. Hiervan werd dankbaar gebruik gemaakt wat leidde tot een levendige discussie. Voorzichtige conclusie van de avond was dat koste wat het kost voorkomen moet worden dat mensen in een uitzichtloze armoedesituatie komen waar niet meer uit te komen is en leidt tot een verder isolement.