SP Breda, ook voor het milieu

18 maart 2012

SP Breda, ook voor het milieu

Milieu komt vaker terug op de agenda van de gemeenteraad. SP-fractievoorzitter Patrick van Lunteren kreeg deze week raadsbrede steun voor zijn voorstel hiervoor. De afgelopen twee jaar heeft de gemeenteraad nauwelijks tot niet over milieuonderwerpen als bodemverontreiniging, luchtkwaliteit, geluidsoverlast en afval gesproken. “ Ik ben blij met de steun van alle andere fracties”, zegt van Lunteren: “De discussie over milieu lijkt op veel plaatsen alleen nog maar te gaan over CO2-besparing. Klimaat is best belangrijk. Milieu is echter meer dan dat. Dat moeten we niet uit het oog
verliezen".

De gemeente is ook verantwoordelijk voor bijvoorbeeld een schone bodem, schoon water, frisse lucht, minder afval, minder geluidsoverlast en niet te vergeten onze externe veiligheid. De SP is benieuwd hoe het daarmee staat. Immers een schoon milieu is ook belangrijk voor onze gezondheid.

Najaar 2011 bereikte ons al het schokkende bericht dat we te weinig handhavers hebben om alle gevaarlijke bedrijven in Breda te controleren. Navraag leert dat heel de afdeling milieu flink is geslonken. Van de 20 zijn er 5 medewerkers weggesaneerd. Een kwart er af moet ten koste gaan van kwaliteit en dwingt tot prioriteiten. De gemeente focust zich nu voornamelijk nog op de taken waar ze geld voor krijgen van provincie of rijk. Hoe valt dat nog te rijmen met de ambitie om de titel van duurzaamste stad van Nederland te willen zijn? Prioriteitstelling moet wat de SP betreft niet alleen door geld ingegeven zijn.

Ook opmerkelijk is dat voor het realiseren van de milieuvisie 2015 al een aantal jaren geen doelen meer zijn geformuleerd. De visie is daarmee verworden tot plankvulling. Dat is erg bedroevend. De verantwoording over het milieubeleid is door wethouders en de vorige raad verworden tot een schamel hoofdstuk in de begroting en de voorjaarsnota. Daar verwatert het in de algemene beschouwing over grote getallen.

De SP wil daarom vaker en apart over het milieubeleid spreken. Er gebeurt genoeg.

Breda heeft van de ruim 400 bodemverontreinigingen die er oorspronkelijk in beeld waren nog 60 te gaan. De nadere onderzoeken lopen nog. Van de 60 zijn er zeker al 2 als ‘acuut humaan risico’ aangemerkt en dus direct gevaar voor volksgezondheid opleveren. Hoe zit dat met de andere 58. Waar liggen die? Weten de mensen die het aangaat dat die verontreiniging er ligt? Welke stappen neemt de gemeente en op welke wijze wordt gesaneerd? Dit alles is
ook interessant voor de winning van bodemschatten, aardwarmte en de discussie over opslag van kernafval in Brabant. En niet in de laatste plaats speelt bodemsanering een rol in de uitgifte van grond voor bouwprojecten en inrichting van de stad.

Breda ligt, als je de Europese kaart van luchtkwaliteit bekijkt midden in het meest vervuilde regio. Inktzwart kleurt de kaart er. Dat betekent dat we zeer ernstige gezondheidsklachten mogen verwachten hier. De SP zou denken dat we daar als stad veel maatregelen voor treffen. De groene golf op de noordelijke rondweg en de milieuzonering zijn pogingen. Maar wegrekenen met ingewikkelde modellen is hard nodig om aan de normen te kunnen voldoen. Een schijnwerkelijkheid. Kan Breda zelf meer doen om onze longen te beschermen? Of moet Breda hard op tafel slaan in Den Haag en Brussel om bronmaatregelen af te dwingen? Moet bijvoorbeeld de automobilist wel met 130 kilometer per uur over de ruit rond Breda mogen scheuren? Hoeveel kinderen met astma is ons dat waard? En hoe kan het zijn dat , gelet op onze precaire ligging, dat fijnstof niet is meegenomen in de beoordeling van de locatiekeuze voor de puinbreker bij Westerpark? Boeiende discussie lijkt de SP-fractie.

Breda ligt tussen sporen en wegen die veel geluidsoverlast geven. Ook is er nog wel wat industrie en zijn er de scooters die voor veel overlast zorgen. Er is een verouderde lijst van woningen en gebouwen die vanwege geluid gesaneerd moeten worden. Waar blijft een actuele lijst? Breda meet en rekent zich een ongeluk. Net als bij lucht zijn daar listige meet en rekenmethoden voor die de overlast op papier weten weg te werken. Dat doet Breda niet
alleen hoor, dat doen alle gemeenten. Maar de werkelijkheid wordt anders beleefd. Met de komst van steeds meer vliegtuigen richting maintainance-valley en de militaire helikopters die van hort naar her rondvliegen zou dat wel eens een belangrijk onderwerp van gesprek kunnen worden. Zeker ook gaat deel II van de nieuwe geluidshinderwet (SWUNG II) bij de bouw in de spoorzone een belangrijke factor spelen. De normen worden aangescherpt. Geen
onbelangrijke zaken dus om eens nader te duiden in de raad en vooral een positie over in te nemen.

De gemeente heeft een verantwoordelijkheid in afvalverwerking. Hoe gaat de gemeente daar mee om. Het streven is natuurlijk om zo hoog mogelijk op de ladder van Lansink terecht te komen. Voorkomen is het allerbeste. Storten van afval is het slechtst. Verbranden lijkt nu landelijk de panacee te zijn. Dat is te mager wat de leden van de SP-fractie betreft. Recyclen en hergebruik is het streven. Dat past ook in de huidige trends naar sluiting van
grondstofkringlopen. Wat is de inzet van de Gemeente Breda daarin. Met wie heeft de gemeente een contract voor verwerking? Wat doet de gemeente om afval zo duurzaam mogelijk te verwerken? Hoe verandert de markt en het landelijk beleid komend jaar? Wat zijn de resultaten van de oranje bakken van die plastic Hero. Blijven we daarmee doormodderen of komt er een ander plan? En dat alles natuurlijk ook in het kader van de afvalstoffenbelasting.
Die kan omlaag als we afval te gelden weten te maken. De gemeente heeft zeker ook een taak in de waterhuishouding. Uiteraard moet dat in goed overleg met de waterschappen. De ramp in Moerdijk geeft maar weer eens aan hoe verweven die taken zijn. De bodem, het grondwater en alle sloten zijn er gigantisch vervuild. De
gemeente had een duidelijke taak in preventie van de vervuiling. Daarnaast is ook de waterberging belangrijk. Daar zullen we het zeker over moeten hebben, met het oog op de nieuw te schrijven Structuurvisie. Door natuurlijke inpassing kunnen we als gemeente flink bijdragen aan de waterkwaliteit in en om Breda.