Midden en Klein Bedrijf eerst

31 maart 2012

Midden en Klein Bedrijf eerst

Grootschalige ontwikkelingen in de detailhandel moeten voortaan bijdragen aan behoud of zelfs versterking van het Bredase middenstand. Dit voorstel van de SP kreeg afgelopen donderdag steun van een meerderheid in de raad. Een kritische houding naar de grootschalige uitbreiding van supermarkten, bouwmarkten, winkelketens en woonboulevards is nodig. De grootschaligheid trekt bezoekers weg bij de kleine middenstanders die het daardoor steeds moeilijker krijgen. Fractievoorzitter Patrick van Lunteren: “ De kleine zaken, vaak gerund door hardwerkende families, geven Breda juist sfeer en karakter. Die moeten we niet de nek om laten draaien met oneigenlijke concurrentie door megaconcerns”.

De komst van de Mega Jumbo achter het NAC-stadion is de nekslag voor ondernemers aan winkelcentra de Berg en de Donk. De Bredase Hornbach is de grootste van Nederland. Van Lunteren: “ Dat klinkt leuk en vooral lekker goedkoop. Maar heeft iemand aan Jaak van Wijck en de familie Wallebroek gevraagd wat dat betekent voor hun onderneming. Beiden al sinds mensenheugenis een begrip in Breda”.

Het hele idee van grotere shopping malls dreigt uit te lopen op een fiasco. Na de kantorencrisis bouwen de ontwikkelaars nu duizenden vierkante meter winkeloppervlak voor de leegstand. De malaise in de bouwmarkt van dit moment biedt een uitgelezen kans voor de gemeente om de regie weer terug te pakken. Niet de speculanten en de ontwikkelaars bepalen wat goed voor ons is. “Dat doen we wat de SP betreft van af nu weer zelf”, zegt Van Lunteren: “ Want in wiens belang bouwen we die shopping mall achter het NAC-stadion eigenlijk? In ieder geval niet de Bredase middenstand. Die schiet niks mee op”.

Hart voor de Zaak