Karaktûr wordt volwassen

4 maart 2012

Karaktûr wordt volwassen

Wat ooit begon als een initiatief van de SP is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in politiek Breda. Politiek café Karaktûr wordt momenteel gesteund door de negen Bredase politieke partijen en zal zondag 11 maart 2012 om 16.00 uur voor het eerst georganiseerd worden in het Stadhuis aan Grote Markt 38 in Breda. Naast de lokale bekendheden burgemeester Peter van de Velden en wethouder Wilbert Willems zijn ook Tweede Kamerleden Tofik Dibi en Diederik Samsom te gast. Tijd voor een terugblik.

Initiatief
Binnen SP Breda leefde met name bij SP’er René Spiegels al lange tijd het idee om een politiek café te organiseren. Allereerst om het op een ontspannen manier over politiek te hebben met een breed publiek. De diepere gedachte erachter is meer mensen politiek bewustzijn te maken. Steeds meer “gewone mensen” raken afgestompt door de politiek in het algemeen vanwege de vaak onbegrijpelijke gang van zaken. Als SP vinden wij dat een kwalijke zaak, afstompen betekent dat ze de interesse kwijtraken en de rug toe keren. Terwijl in onze democratie de politiek juist van en voor het volk is. Politici heten niet voor niets volksvertegenwoordigers.

Foto www.bredavandaag.nl

Eerste editie
Enthousiast geworden van een bezoek aan het zeer succesvolle politiek café Zout in Oss, besloten SP’ers Rinus Filius, Michel Spekkers, Peter Ligtvoet en Bas Maes begin 2009 dat de tijd rijp was om ook in Breda zoiets te organiseren. Te gast die eerste editie waren wethouder Willems en directrice van het Graphic Design Museum (tegenwoordig MOTI) Mieke Gerritse. Ook werd de naam onthuld: Karaktûr. De naam verwijst naar de slogan “Breda, stad met karakter” en het dakje op de u is een verwijzing naar de Haagse politiek. Behalve debat waren er ook muziek, poëzie en grappige filmpjes.

Foto www.bredavandaag.nl

Geen doorslaand succes
In de krant stond de dag erna “Karaktûr moet nog groeien”. Dat was nog voorzichtig uitgedrukt. De organisatie heeft veel kritiek te verduren gekregen en heeft daar zijn voordeel mee gedaan. De tweede editie was dan ook al stukken beter. In de loop van het eerste jaar ontstond er toch een verschil van inzicht. Ondanks dat de organisatie zich politiek onafhankelijk probeerde op te stellen, bleek dat in praktijk heel lastig. De keuze van onderwerpen en de presentatie waren wel degelijk politiek gekleurd en dit stond een verdere groei in de weg.

Andere partijen
Michel Spekkers, Bas Maes en inmiddels ook Dirk Uyl besloten door te gaan en zijn actief andere partijen gaan benaderen om mee te organiseren. De VVD reageerde daar enthousiast op. Op zich een opmerkelijke combinatie maar daarmee was wel meteen het hele politieke spectrum van links tot rechts afgedekt. Over partijdigheid hoefde men voortaan dus niet meer aan te komen. Inmiddels hebben ook PvdA, GroenLinks en D66 een actieve rol in de organisatie.

Foto Luuk Koenen

Gebrek aan stabiliteit
Deze uitbreiding met andere partijen was precies wat Michel, Dirk en Bas zich voorgesteld hadden. Het was echter ook een voortdurend proces van elkaar leren kennen en weten wat je aan elkaar hebt. Daarnaast heeft het ontbreken van een vaste locatie een stabiele groei van bezoekersaantallen in de weg gestaan. Ter illustratie: na de eerste start in het Hijgend Hert zijn er een aantal edities geweest in de Vulling met af en toe een uitstapje naar Publieke Werken. Daarna zijn er een paar edities in de Groene Sael geweest en de laatste twee keer was Kickstart de uitvalsbasis.

Grote namen
Ondanks de rommelige voorgeschiedenis heeft Karaktûr over gasten eigenlijk nooit te klagen gehad. Met wat optimistisch schatten van bezoekersaantallen heeft de organisatie al heel wat grote namen over de streep weten te trekken. Jan Marijnissen, Hero Brinkman, Ella Vogelaar zijn naast nog een groot aantal Tweede Kamerleden wel de bekendste voorbeelden. Ook qua lokale gasten mag men niet klagen. Alle wethouders van het huidige college zijn bijvoorbeeld al wel eens te gast geweest evenals burgemeester Van der Velden.

Foto Luuk Koenen

Karaktûr komt thuis
Inmiddels bestaat de organisatie alweer enige tijd uit dezelfde mensen: Quinten Bertens (VVD), Wouter van Zaane (PvdA), René van Kuijk (D66), Michiel Pijpers (GroenLinks) en Bas Maes (SP). Een enthousiaste club van denkers en doeners waarbij het onderling goed klikt. Op initiatief van burgemeester Van der Velden heeft de gemeente Karaktûr ondersteuning en een vaste thuisbasis aangeboden. En niet zomaar één: het stadhuis aan de Grote Markt in Breda, het politieke hart van de stad. Na vele omzwervingen voelt het voor Karaktûr dan ook als thuiskomen.