Bezoekers Colours boos over bezuinigingen

14 februari 2012

Bezoekers Colours boos over bezuinigingen

Afgelopen vrijdag werd een dialoogbijeenkomst gehouden over betere zorg voor de jeugd in buurthuis Colours in de Haagse Beemden. Het werd daar pijnlijk duidelijk hoe hard alle bezuinigingsmaatregelen van dit rechtse college aankomen bij de mensen in de Haagse Beemden. Hun buurthuizen worden gesloten, hun jongerenwerkers worden ontslagen bij Surplus en de jeugd kan straks niet meer terecht in hun jeugdhonk. Er waren veel buurtbewoners aanwezig. Zij spraken schande over al deze bezuinigingen en vrezen voor de toekomst.

Deze bijeenkomst werd georganiseerd door Stichting IWMO (Instituut Win voor Multiculturele Ontwikkeling) in samenwerking met het LOM (Landelijk Overleg Minderheden) en SIO (Surinaams Inspraak Orgaan. Namens de Bredase SP waren Joyce van der Sanden, Peter Ligtvoet en Rinus Filius aanwezig. Het doel van deze avond was de organisaties van etnische minderheden en gemeenteraadsleden in gesprek te laten gaan over het Centrum Jeugd en Gezin. De medewerkster van het CJG die actief is in de Haagse Beemden was aanwezig om een toelichting te geven op haar werk in de buurt. Helaas bleken de gemoederen over de genomen bezuinigingsmaatregelen zo oververhit, dat het onderwerp CJG onvoldoende aan bod kon komen.

Het is echter een belangrijk signaal aan de huidige coalitie, waarvan alleen het CDA aanwezig was, dat hun beleid ernstige gevolgen heeft voor de betrokken inwoners van Breda. De bewoners zijn terecht boos en bezorgd dat hun buurthuizen gesloten worden en dat hun jongerenwerkers, met zoveel ervaring in de buurt en in de doelgroep, op straat worden gezet. Veel ervaring gaat hiermee verloren en het zal moeilijker zijn om de jeugd uit de doelgroep goed te bereiken. De SP zal de komende tijd in gesprek gaan met de organisaties voor etnische minderheden die deze avond hebben georganiseerd om goed te luisteren naar hun klachten en gevoelens.