Biomassacentrale: NIET DOEN

28 januari 2012

Biomassacentrale: NIET DOEN

GroenLinks Wethouder Wilbert Willems gaat roekeloos te werk met biomassacentrale. Onderzoeksbureau Ernst & Young adviseert heel subtiel aan de gemeenteraad dat het in de plannen ontbreekt aan een paar essentiële risicobeoordelingen. “ In gewone mensentaal zegt dat rapport heel hard NIET DOEN!” , concludeerde SP fractievoorzitter Patrick van Lunteren dinsdagavond. “Onbegrijpelijk dat de wethouder met dit verhaal de gemeenteraad om 17 miljoen euro durft te vragen”.
Biomassacentrale

Een biomassacentrale kan een zeer goede aanvulling zijn in de overgang naar duurzame energieopwekking. Dat vindt ook de SP. Dat er van die centrales moeten komen is dan ook niet de discussie. De discussie gaat over de locatiekeuze en het financiële plaatje.

Een biomassacentrale in eigen beheer exploiteren is wel wat cynisch, nog geen twee jaar nadat de gemeente de aandelen Essent heeft verkocht. “Ze verkopen eerst alle kennis en gaan dan prutsen in de marge”, zegt Van Lunteren: “ Dat ze de kennis niet meer in huis hebben blijkt wel uit het businessplan. Zo is er geen antwoord op de vraag wat er gebeurt als ze de miljoenen euro’s aan rijkssubsidie mislopen die noodzakelijk zijn om het financieel rond te krijgen”.

Ook de locatiekeuze voor Brabantpark is op zijn zachts gezegd belabberd onderbouwd. Er is totaal geen draagvlak in de buurt. Op industrieterrein de Krogten zijn een paar hele goede alternatieve locaties waar niets mis mee is. Van Lunteren: “ Ik krijg echter zeer sterk het vermoeden dat er erg naar de locatie in Brabantpark wordt toegeschreven om de speculanten van AMVEST en WSG tegemoet te komen. Die hebben daar grondposities. De vraag is of je er aan toe geven als die gaan piepen dat ze niet mogen bouwen”.

De wethouder wil hoe dan ook toch snel goedkeuring van de gemeenteraad om door te gaan. Aanstaande dinsdag moet de raad beslissen. Van Lunteren: “ Het is volstrekt ongeloofwaardig als er ook maar één raadslid is die op basis van alle waarschuwing die we hebben gekregen volgende week instemt met dit onzalige plan”.